Monday, April 28, 2008

CRNA GORA i SIMBOLI: Bosnjacka borba za identitet

Bosnjacki politicari u Crnoj Gori se sve glasnije i odlucnije zalazu za promjenu drzavnih simbola Crne Gore. Crnogorski ultranacionalisti na vlasti su sadasnje drzavne simbole Crne Gore svojevremeno nametnuli bez ikakvih razgovora, pregovora, konsenzusa - sto je neophodno kada su takve ozbiljne stvari u pitanju. Zato je i sinusoidna epopeja tih simbola otpocela sa podrskom samo jedne trecine gradjana Crne Gore, kako je pokazala tadasnja anketa drzavnog dnevnog lista "Pobjeda". Crnogorski ultranacionalnisti smatraju da je Crna Gora drzava koja postoji iskljucivo za Crnogorce, i to one koji govore crnogorskim jezikom. Takvu Crnu Goru oni vole da nazivaju - gradjanskom drzavom.

Na protivljenje oko 33 odsto Srba u Crnoj Gori, da takav koncept predstavlja sovinizirano bespuce BJRCG- a ne gradjansku drzavu, takozvani veliki Crnogorci u vlasti su odgovarali da se svi moraju privici na nove okolnosti.

Sto se tice Bosnjaka, i njihove politicke elite, razvoj politicke misli da gradjanska drzava Crna Gora mora i u drzavnim simbolima pokazati svoju gradjansku dimenziju- polako dobija na snazi.

Uostalom, pogledajmo sta kazu bosnjacki politicari:

**Rafet Husovic, predsjednik Bosnjacke stranke( DAN, 12. 10.2006.g.):

- Na državnim simbolima Crne Gore treba da budu zastupljeni i Bošnjaci kroz određene nacionalno prepoznatljive elemente. To se odnosi na zastavu, grb i himnu Crne Gore. Bošnjačka stranka dosad nije imala parlamentarni status i nije bila u mogućnosti da ukaže na neophodnost ovakvog zakonskog rješenja, zato ćemo to sada uraditi. Cilj ove naše inicijative je da se ispoštuju evropski standardi, kao na primjer u Hrvatskoj - rekao je Husović. On je kazao da nacionalno prepoznatljivi elemenat Bošnjaka na crnogorskim državnim simbolima ne bi bili ljiljani.- Sigurno to neće biti ljiljani jer su oni uglavnom vezani za Bosnu i Hercegovinu. Biće to neki drugi prepoznatljivi simbol, a o tome će svoj stručni sud dati naši eksperti za oblast heraldike. Ako Crna Gora zaista ide putem demokratije i evropskih standarda, očekujem da će ova inicijativa Bošnjačke stranke dobiti podršku u parlamentu, ako ne svih partija, ono makar skupštinske većine - zaključio je Husović, dodajući da će Bošnjaci poštovati važeće državne simbole Crne Gore dok ne dođe do njihovih izmjena, ukoliko njihova inicijativa dobije podršku u Skupštini.

**Potpredsjednik Socijaldemokratske partije Rifat Rastoder:

- Ta inicijativa je potpuno legitimna kao što će biti i eventualni predlog za izmjenu zakona. Za tako nešto treba imati ubjedljivu većinu, a to dosad za ovakvu vrstu inicijativa u Crnoj Gori nijesmo imali. Kada inicijativa BS bude sadržajno definisana u formi predloga, i kada vidimo o čemu se tačno radi, možemo razgovarati o tome

**Poslanik Socijaldemokratske partije Džavid Šabović( DAN, 28.04.2008.g.):

- Ponovo ću tražiti da se na dnevni red Skupštine uvrsti predlog izmjena Zakona o državnim simbolima radi njegovog usklađivanja sa Ustavom. Ovoga puta to neću učiniti sam, već zajedno sa još nekoliko poslanika. Ustav je najviši pravni akt, sa kojim treba da se usklade svi zakoni. Zakon o državnim simbolima očigledno nije saglasan sa Ustavom, jer jedno piše u njemu a drugo u najvišem pravnom aktu. Ako inicijativa ne prođe ili Vlada ne predloži novi zakon o državnim simbolima, koji će biti u skladu sa najvišim pravnim aktom, obratićemo se Ustavnom sudu. Nakon toga postoje i više instance -Međunarodni sud u Strazburu- naveo je Šabović.On naglašava da cilj traženih izmjena nije da se na crnogorski grb ili zastavu stavi polumjesec zato što bi, kako je rekao, "to bilo van pameti". S obzirom na to da su, prema njegovim riječima, svima puna usta evropske priče o multietničkom i multikonfesionalnom skladu, onda to treba konkretizovati i pokazati i državnim simbolima.- Ako zaista svi hoćemo takvu Crnu Goru, treba da budemo hrabri i mudri da nađemo državne simbole koji će biti prihvatljivi za sve njene građane. Sto puta sam rekao i sada ponavljam da sadašnju zastavu Crne Gore neću nositi na svadbi svojih sinova i doživljavati kao svoju. Ovo je i moja Crna Gora, sve sam učinio da tako bude, uradiću sve da to i ostane. Red je da i država Crna Gora učini nešto i za mene, i pokaže mi da nisam u zabludi - zaključio je Šabović, ističući da se to najbolje može manifestovati upravo kroz državne simbole.

KAKO CE SE MIJENJATI CRNA GORA?

Da ce se u Crnoj Gori desiti ogromne promjene, cak u bliskoj buducnosti, uopste ne treba sumnjati. Cinjenica je da je nezavisnost Crne Gore osvojena glasovima manjinskih naroda. Prvi put u istoriji Crne Gore pravoslavni narodi, Srbi i Crnogorci , nisu bili ti koji su dominantno odlucivali o njenoj sudbini. O drzavnoj sudbini Crne Gore odlucili su gradjani islamske i katolicke vjeroispovjesti. Da li je to lose? Naravno, ne. To je fakt. A to sto je fakt, nikako ne moze biti lose- jer je taj fakt sudbinske kategorije. Bas kao sto je sudbinska kategorija cinjenica da nepravoslavnog naroda u Crnoj Gori ima izmedju 25 i 30 odsto, i da je to procenat koji je za svako politicko uvazavanje i respekt. Sve sto zazele manjinski narodi u Crnoj Gori ( zar je manjinsko 25-30 % gradjana) to ce bti ispunjeno, tim prije ako se budu pozivali na gradjanska i nacionalna prava- sto ce i biti. Ako neko ne priznaje ta prava, morace priznati procentualnu politicku realnost uticaja tih glasova- a to je skoro isto.

Podjela pravoslavnog naroda u Crnoj Gori na Srbe i Crnogorce, one koji govore srpski ili crnogorski, oni koji su vjernici Mitropolije crnogorsko primorske ili jedne nevladine organizacije, je rezultovala promjenu kompletne drustvene zajednice. Da se to nije sticajem istorijskih okolnosti desilo- manjine islamske i katolicke vjeroispovjesti u Crnoj Gori bi i dalje bile na nivou perifernih grupa koje niko ne uvazava. Desilo se obrnuto, pukli su lanci, manjinski narodi su dohvatili slobodu- i to je istorijski fakt. Tako ce ostati u bliskoj i dalekoj buducnosti - to je sigurno, jer je jaz koji je napravljen u pravoslavnom narodu trajna kategorija. Sve sto se sada desava i sto ce se desiti- produbice taj jaz do granice potpunog animoziteta. Nasrtaji na Odsjek za srpski jezik i knjizevnost, Mitropoliju crnogorsko primorsku i njenu imovinu, etnicka ciscenja u drzavnoj administraciji, udar na srpsku kulturu i dostojanstvo licnosti- pretvorice taj animozitet u antagonizam.

Ma koliko to bilo morbidno, na razrusenom jedinstvu pravoslavnog naroda nikla je neophodnost uvazavanja ostalih naroda, koji su tavorili u sjenci vjecnih "junaka, oslobodilaca, heroja, glavosjeka, cuvenih japajajaca, nacionalnih egoista prvog ranga". Pravoslavno jedinstvo je srusio: bezgranicni egoizam, otrcano samoljublje, nehriscanski i antihriscanski pokreti unutar njega, samoubjedjeni lazni nacionalni elitizam,... Sto bi Rusi rekli- " oholost unistava frajera"!

DA LI TREBA PROMIJENITI SIMBOLE?

Danasnji simboli Crne Gore su uvreda za sve njene gradjane, osim za Crnogorce koji govore crnogorskim jezikom. Sa rusenjem jedinstva pravoslavnog naroda- sruseni su svi simboli Crne Gore. Proslost je pala na koljena pred surovom istinom danasnjice. Sta znaci kruna, skiptar, zlatni orao, lav, sar i krstovi na grbu? Nista! Oni ne znace nista. Zasto su potrebni krstovi na grbu drzave koja vrijedja i proganja Pravoslavnu crkvu? Sta znaci kruna na grbu drzave kojoj su dvorjani pripadnici bezdusne oligarhije, a kralja zamijenio gospodar mraka. Orao, koji je postao zlatni, da ne bi bio bijeli. Drzava kojoj je oficijalna zastava - ratna zastava, a koja je unistila armiju i koja bi svaki rat izgubila, jer je unutrasnja podijeljenost dovedena do usijanja- da ona ne moze nikada vise da se brani od bilo koga. Drzava kojoj je himnu napisao ratni zlocinac, privrzenik NDH- najgore drzave koja je ikada stvorena na Balkanu.

Da li treba mijenjati simbole takve drzave? Naravno da ih treba mijenjati. Zbog cega na grbu ne bi mogli figurisati krst sa cetiri ocila, ljiljani, sahovnica,...? Da li bi vlastima smetala sahovnica u grbu, a ne smetaju joj stihovi Sekule Drljevica?

Sta je, i gdje je igdje ista logicno i gradjansko u simbolima Crne Gore? Da li je postoji nesto gradjansko unutar ovakve unizene Crne Gore? Da li postoji nesto gradjansko u glavnim odredbama njenog Ustava? Da li je izmisljeni i nametnuti crnogorski jezik - to gradjansko u Crnoj Gori?

Kakva drzava, takvi trebaju da budu i simboli. Na duhovnom zgaristu stare Crne Gore, koja je protjerala Vuka Stefanovog Karadzica sa Cetinja, bas kao sto je protjerala Rada Tomovog iz kapele na Lovcenu, a Marka Miljanovog iz pravila ponasanja- trebaju da niknu novi simboli.

Ti novi simboli ce biti blizi realnosti, jer od starog vise nista nema, niti ce ga biti.


2 comments:

Stefan said...

Svaka recenica u ovom tekstu je na mjestu, i veoma je zalosno sto je takva situacija. Htio bih da pitam kakva je vecina potrebna da bi se mijenjali drzavni simboli? Dvotrecinska ili prosta?

Војин Грубач said...

Postovani Stefane, da bi se promijenili simboli potrebna je vecina ukazana u tekstu.
Znaci, samo je potrebno da 25 do 30 odsto nasih sugradjana islamske i katolicke vjeroispovjesti to pozeli, i ostane tvrdo pri tome. Dodatna trecina se lako nabaci, jer bi u protivnom bila politicki kaznjena glasovima na izborima, i otisla sa vlasti u potpunu neizvjesnost sta ce biti.
Cim je bosnjacko krilo SDP odlucilo da tu stvar pokrene, a to su Bosnjaci u vlasti, koji se nijesu nakrali jer im to vlast nikada ne bi dozvolila i da im se hoce, to mozete racunati da je pola posla na izmjeni simbola zavrseno. Vlast ce dati simbole, ali plijen nece nikad.
Nika nikog vlast nece pustiti u pljacku Crne Gore osim svoje okruzenje- Crnogorce sto zbore crnogorski, a koji su bliski DPS-u. Srbi, Bosnjaci, Albanci , Hrvati, Crnogorci sto zbore crnogorski a koji su izvan DPS-a- predvidjeni su da budu roblje.
Roblje se opet dijeli na podobno i nepodobno.
Bosnjaci su, za razliku od Srba, podobno roblje- tako da vlast mora tom podobnom roblju da pravi ustupke, a simboli su tu najmanji problem.
Znate, nije lose Bosnjacima dobiti od takve vlasti promjenu simbola. Opstoj sirotinji je to potrebno da ima bar neki osecaj slobode- ako vec nema pristup drustvenom bogatstvu, rezervisanom za arijevce.
Zato smatram da krstove treba skinuti sa grba i zastave.
Ja to zelim iz jednog, a Bosnjaci iz drugog razloga. Nevazno za razloge, nije im tamo mjesto. To je konsensus iz suprotnih razloga, mada - jedan razlog caruje - Bosnjaci su donijeli nezavisnost Crnoj Gori, a ne Crnogorci.
To bi suverenisti Crnogorci trebali postovati.