Tuesday, May 25, 2010

Vojin Grubac: Polemika o epskoj poeziji

Blog- Duško Vuković: "Činjenice & epske fiction čorbe"
http://www.pcnen.com/detail.php?module=16&news_id=173&blog_id=27

Komentar: Perfect stranger
Tako je. Zabranimo gusle. Pocnimo da razmisljamo svojom glavom, poletimo "avijonima" da upoznamo neke dobre ljude i zene koji ce nas povesti u muzeje i biblioteke gdje cemo vjerovatno saznati da je Milos sa oba pobratima pocinio ratne zlocine na Kosovu te daleke hiljadutristaosamdesetdevete godine.

Komentar: Vojin Grubac
Mislim da je osporavanje vrijednosti i znacaja epske poezije bezpredmetno. Onaj ko je bar jednom procitao Hasanaginicu ili Banovic Strahinju sigurno nije mogao ostati ravnodusan prema tim sjajnim ostvarenjima narodnog duha. Ja, na primjer, nisam neki zaljubljenik gusala kao muzickog instrumenta, ali sam veliki postovalac i ljubitelj epske poezije. Zato svako gazenje po epskoj poeziji karakerisem nedostatkom duha, demonstracijom potpunog nerazumijevanja i potrebom za sitnopolitickim prepucavanjima na osnovu aksioma koji ne piju vodu.

O Hasanaginici:
http://bs.wikipedia.org/wiki/Hasanaginica

http://bs.wikisource.org/wiki/Hasanaginica

O Banovic Strahinji:
http://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%9B_%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%85%D0%B8%D1%9A%D0%B0

http://www.pravoslavlje.org.yu/broj/919/tekst/duhovna-evolucija-banovic-strahinje/print/lat

Dakle, ako se zeli naci "izvor zla" za sve bijede koje su se desavale i produzavaju se desavati, ono se nece naci u epskoj poeziji, vec u apsolutnoj netoleranciji koja cuci i projavljuje se kod svih naroda i njihove "intelektualne elite", i ne samo na Balkanu!
Zao mi je sto se Interent varijante CKL-a ugasila, da vam kroz linkove predocim stotine novokomponovanih deseterackoh stihova objavljenih u tom "antiguslarskom listu". Pa da sve to zajedno uporedimo sa dvije gornje navedene epske pjesme, ili balade.
Da ne bude zabune, i ja podržavam osnivanje REKOM-a. Mislim da je neophodno upravo faktografski i krajnje objektivno se odnijeti prema tom problemu.


Komentar: Dusko Vukovic
Da ne bude zabune, drugi put - nemam ništa protiv gusala i dobre epske poezije, ali imam protiv savremenog turbo-guslanja.

Komentar: Vojin Grubac
Gospodine Vukovicu,
slazem se da treba praviti razliku, i odvojiti klasicnu epsku poeziju od novokomponovane.
Medjutim, mi tu novokomponovanu "epiku" mozemo sresti i kod Srba, i kod Crnogoraca u CKL, i kod Hrvata:
http://video.dainutekstai.lt/Gusle.html
Cak kod Hrvata susrecemo i "guslaricu" Ružu Jolić iz Kongora kraj Tomislavgrada. Primjeticete da je na ovaj hrvatski guslarski sajt postavljen i Rambo Amadeus.
Zelim reci da u ovom smislu postoji i jedan siri kontekst.
Dakako, postoje i bosnjacki guslari:
http://mojsandzak.blogspot.com/2007/10/bosnjacki-homer.html

Komentar: Veljko B. Ilic
Gospodo, ja ne osporavam vrijednosti i znacaj epske poezije. Ja ne predlazem da se ukinu gusle. Naveo sam neke odlomke iz Kosovskog Boja, koje je sastavio Radovan Becirovic krajem 50-ih godina.

"Hasanaganicu" i "Banovic Strahinju" procitao sam prije nego sto je nas gospodin Vojin Grubac ugledo ovaj lijepi svijet. Gospodin Grubac 'zali' sto je ugasena internet varijanta CKL. Ne zaboravite, sve sto se 'ugasi' moze ponovo da se upali. CKL je otkrivajuci istine i lazi, oduzio se gradjanskoj Crnoj Gori za sva vremena.

Komentar: Vojin Grubac
Naravno, cudno mi je da turbo guslanje osudjuju oni kojima turbo gusle vire iz usiju. Na primjer, u CKL su osudjivani "guslari", a taj "casopis" je prezentirao mnostvo turbo guslarskih pesama, od kojih su mnoge bile posvecene premijeru. U Hrvatskim novinama, koje osudjuju "guslare", nije napravljen ni jedan osvrt na svoje guslarske turbo sampione i sampionke. Balkan je poluostrvo kosmarnih snova raznorodnih kameleona, koji vide trun u tudjem, a ne vide balvan u svom oku.

Komentar: Dusko Vukovic
RE: "Balkan je poluostrvo kosmarnih snova raznorodnih kameleona, koji vide trun u tudjem, a ne vide balvan u svom oku."
--------
Upravo je zato, gospodine Grubač, potrebna REKOM. A što se tiče turbo gluslanja, naravno da ih ima kod svih naših 'naroda i narodnosti', a i šire.

Komentar: Vojin Grubac
Naravno, gospodine Vukovicu!
Ali, REKOM koji ce vidjeti "turbo guslare" i ine svuda gdje ih ima, dajuci objektivnu faktografsku prezentaciju loseg, a dozivljenog. Medjutim, ja sam skeptik po tom pitanju. Balkan je prostor gdje se skrivaju "svoji" a predimenzioniraju "tudji" zlocini. Ovo drugo je u funkciji ovog prvog. I tako u krug, do nove spirale.

Komentar: Perfect stranger
Projekat realizacije "novog covjeka" u Crnoj nam Gori, koji je uveliko u toku, ne podrazumijeva samo izmisljanje nove crkve, novog jezika i sl., vec potpuni raskid sa prosloscu i tradicijom (drugacije se, vjerovatno, nikada ne bi mogao ostvariti). U tom smislu je nezaobilazno distanciranje "novih ljudi" od naseg drevnog gudackog instrumenta, koji upravo predstavlja simbol tradicije naroda sa ovih prostora. Zato ne treba da cude nedavne izjave ovdasnjih vlastodrzaca, tipa: "sa guslama se ne ide u Evropu", itd.

Komentar: Vojin Grubac
Ne samo "bez gusala" u Evropu, vec...

Evo sta je nedavno rekao Miodrag Zivkovic, lider LP: "Ne mogu da se ne zapitam, kada će se većina građana osloboditi mita o čojstvu, junaštvu i poštenju, koji drži Crnu Goru zakovanom u svojoj nepromjenjivosti."
Kad je svojevremeno "prodavao" opstinsku zemlju u Grblju doticni Zivkovoc se zaista bio oslobodio "mita o postenju." Medjutim, stisli su ga tada drzavni organi, koji su u rukama onih koji su se ranije od njega oslobodili "mita o postenju". Tako da je ostao teledirigovani "opozicionar", sa optuznicom u ladici DPS-a, kojem je samo preostalo da ucini i ostalih dva koraka laganog "oslobadjanja od mita o cojstvu i junastvu"!
Dakle, oslobadjanje od "mita o postenju" je skupo platio. pa i ostalima predlaze istu cijenu.

Komentar: Zipp
Gospodine Grubač,
Ko o čemu, Crnogorci(Srbi, Bošnjaci, Albanci, Hrvati u Crnoj Gori-da se ko ne uvrijedi) o poštenju.
"Ko o čemu, vojska o skraćenju, k...a o poštenju"- stara poslovica.
Ili, svako priča i hvata se za ono što nema.
Na svakom koraku se srećem sa našim poštenjem, čojstvom i junaštvom. Toliko sam oduševljen sa njime da više ne vjerujem ni za ono koje se opisuje u istoriji Crne Gore.
I shvatam da su to kod Marka Miljanova bili samo primjeri. Nešto što je on uzeo kao izuzetak. Rijetki izuzeci, za primjer.

Komentar: Vojin Grubac
RE: "Na svakom koraku se srećem sa našim poštenjem, čojstvom i junaštvom. Toliko sam oduševljen sa njime da više ne vjerujem ni za ono koje se opisuje u istoriji Crne Gore."

Gospodine Zipp,

to ne znaci da ne treba traziti, i boriti se za elementarne principe. U protivnom, pod egidom da smo se oslobodili od tih principa, zbog toga sto, navodno, ne postoje vise, nemamo osnovu i potrebu teziti ka necemu boljem. Tada nemamo pravo da trazimo bilo sto! Ostaje nam da "tavorimo, u besmislu na dnu..."

Komentar: Perfect stranger
Sama relativizacija pojma postenja u jednom od prethodnih komentara je pokazatelj da je proces ranije opisan uveliko u toku. Stoga bih jos malo guslao i postavljenim pitanjima dodao jos jedno:

- da li ce se u Crnoj nam Gori u skorije vrijeme uopste znati da je na ovim prostorima nekada zivi narod koji je postenje dozivljavao kao jednu od osnovnih ljudskih vrlina?

Evo sta Ducic, izmedju ostalog, pise o Hercegovcima i Crnogorcima: "Srbin iz te zemlje nije ni po svojoj prirodi samo uctiv nego i topao i srdacan, ljubak i dobrodostiv. Skladnost i harmonija tog karaktera cine da je on i oprezan i pazljiv, istovremeno kad i ponosan i resljiv. Crnogorsi seljak je, kao hercegovacki, po prirodi gospodstven i junacki, koliko odista nije nijedan drugi evropski seljak, ogorcen feudalizmom protiv svakoga koji je visi od njega".
Da Mileta sa sest pobratima,
i sesdeset i sest prvobratuceda,
uz pomoc Milovana Mudrog,
i Fatilja, i Envera, i Agima,
i Hasima i joste ponekoga,
ne razdvoji Biograd od Cetinja ravna,
ne bi majka suze prosipala,
i gore se crne razdvajale,
vec bi blizan brat bratu bio.
Ne moze se govoriti o "prvom koraku" u procesu mijenjanja nase epske matrice, kada nam je svima poznato da je taj proces vec odavno u toku (da nije tako ne bi ni postojalo ove drzavne tvorevine u aktuelnom obliku, kao ni pokusaja realizacije "novog covjeka"). Interesantna je, medjutim, analiza nase epske matrice kod pojedinih, iskljucivo u svrhu njene "politicke upotrebljivosti". (Razumije se, dakle, da je jedina vrijednost, jedini kvalitet te matrice u njenoj politickoj upotrebljivosti. Da li to znaci da bi trebalo da gledamo sa sazaljenjem ili prezirom na pokusaje nekih stvaralaca u proslosti, koji su, poput Getea, ucili srpski jezik samo da bi uzivali u umjetnickim dostignucima nekih tvorevina te epske matrice, ne mareci mnogo za njenu "politicku upotrebljivost"?).

Rekao bih i da mi djeluje prilicno pojednostavljeno vezivati zvuke gusala za neke ruzne dogadjaje u nasoj bliskoj proslosti. Ili predstavljati aksiomu: gusle - zaostalost i bijeda, klavir - blistava buducnost (kao da upotreba i slusanje jednog instrumenta mora iskljucivati drugi, i kao da se u buducnost i u "Jevropu" moze ici samo uz potpun raskid sa tradicijom). Podsjetio bih, na kraju, da je klavir bio jedan od omiljenih instrumenata njemacke vladajuce garniture krajem tridesetih godina proslog vijeka...

Komentar: Danilo Stojanovic
Nema sumnje da su narodne pjesme - posebno Hasanaginica i sl. koje je i veliki Gete cijenio - vrhunska umjetnicka dostignuca. Ne postoji problem narodne poezije vec problem zloupotrebe te iste poezije od velikosrpskih nacionalista. I noz moze da posluzi da sjece hleb ili da guli krtolu - ali i da prikolje.

Prema tome g. Grubac i "perfect stranger" ostavite se odbrane " modernih guslarskih lazi". Gete bi prezreo takvu "poeziju" a jos vise "junake" te pozije.

Ovdje se raspravlja o utvrdjivanju istine o ratnim zlocinima na Balkanu - ko god da ih je pocinio. I to treba podrzati.

Ono sto je zaista zalosno je da smo svi mi "zloupotrebljeni" u smislu raspravljanja nacionalistickih gluposti. Ima li sanse da se i CG pomiri ka i Srbija? Odnosno, oce li "Srbi iz CG" najzad prihvatiti da je ovo i njihova drzava i da smo mi njihovi sugradjani? I da bi trebali da razgovaramo o sadasnjim problemima a ne o guslama, istorijama, gramatici, kapama, zastavama, isl.


Komentar: Vojin Grubac
DS: Prema tome g. Grubac i "perfect stranger" ostavite se odbrane " modernih guslarskih lazi". Gete bi prezreo takvu "poeziju" a jos vise "junake" te pozije.
Ovdje se raspravlja o utvrdjivanju istine o ratnim zlocinima na Balkanu - ko god da ih je pocinio. I to treba podrzati.

G. Stojanovicu,

ja sam podrzao raspravu, i institucije, o utvrdjivanju istine o ratnim zlocinima na Balkanu - ko god da ih je pocinio. Ujedno, mislim da sam bio nedvosmislen da mi se ne svidja novokomponovana turbo guslarska poezija. I to, cak, daleko prije nego sto je doslo do ratova, a tacnije od opjevavanja pogibije fudbalera i slicno.
Dakle, probudite se, i ne stojte u redu iza Puskina i Getea, jer vam to ne dozvoljava malokalibarski profil.

Komentar: Vojin Grubac
Nadam se, gospodine Vukovicu, da mi necete zamjeriti sto cu se, za promjenu, malo udaljiti od teme postujuci jedan forumski dijalog u desetercu. Ako nista drugo, to on pokazuje da "postmoderni" deseterac moze biti neopterecen tamnim nijansama. Dakako, REKOM-u ne moze naskoditi, a nas moze malo razveseliti.

Dragance:
Đe je đedo brave istjeravo,
sad se nama konekcija pruža,
brz internet bolje dajal apa!
Virusi nam i trojanci prjete
fajlovima, kukala nam majka!
Kad bi Miloš sada saletio,
ništa više ne bi razumio,
Svi u ekran jednako gledamo,
ko što baba u ćikaru gleda;
Kako oba izgubismo svjeta,
radi ovog, svjeta digitalna!
............................
Zeljko:
Nemoj tako pobratim Draganče
sve kukati kano kukavica.
Nije valjda baš sve propanulo?

Ja ne mislim da nema junaka
i na ovim sajber prostorima.
Muka i je grdna naćerala
da dolaze da se ovde žale
................
Srb:
Junak Željko, forum pobratime,
tvoj sam poziv milo dočekao
al' sam ti se grdno uplašio
da u smehu, pobro, ne prećeraš;
smeh je lijek, al' je i groznica;
da mi pobro zelen ne uveneš.
Pobratim te ne bi prežalio,
vas bi vijek na duši nosio
i crne ti tamnice dopao,
car bi mene lažno optužio
da sam tebe rečima ubio.
Zar zbog reči junak da postradam?
Ali ti se nisam uplašio,
evo mene na forum junački,
pobratim te ostaviti neće,
došlo vreme, valja vojevati,
s pobratimom, na dobro izašlo!
.....................
Ilija:
Evo i ja da koju prozborim
sve na ovo moćno sokoćalo,
što nam nikad počinuti neda
ni po danu ni po noći tamnoj.

Mene isto muka spopanula
pa nikako mira da pronađem
a i neznam čija je krivica,
il je moja il ovih drugijeh,
ja ću pisat a vi prosudite.

Ima braćo nekoliko dana
kako sjedoh u meku fotelju
i navrnuh muziku do panja,
moje pjesme što najviše volim
popa Mila i serdar Šćepana.
Meni milo al drugima nije,
"Tiše tata mi naše slušamo
šta si navro ko da ti je zadnje"
ja sve ćutim ko da ih nečujem
oni znaju da popuštit neću
no ću slušat dok je meni milo.

I bi dobro do nekoga vakta
dok me guja iz potaje strefi,
poče naka nagrdna serija
svi kukaju a i ova moja
ko da smo joj na Kosovu pali
pa joj više niđe spasa nema.

Tu ja braćo nizdržah više
pa potegoh teška buđelara
i dadoh im sve na ravne časti.
Idi ženo da obiđeš majku,
naka bolest na staru navali,
pa joj budi od kakve pomoći
nevrći se barem petnajs dana
da nebude sumnje na carinu.

I đecu sam na put ispratio
da udahnu svežega vazduha
na Markovoj kuli u Prilepu
a otolen neka vide đe će
da odmore još neđelju dana.

Sad smo braćo u tri republike
nit ih gledam niti se čujemo,
slušam gusle duša mi na mjestu
a srce mi srećno poskakuje
Dokle dođe vrijeme obedu,
crn mi obrok i crna trpeza
puna kuća, niđe nikog nema,
da ko lane a ja da podviknem.

Eto tako moja braćo mila
ja sam vama sve potanko reko
vi kazujte šta me ovo snađe,
jel krivica moja ili njina,
ili ovo zlo vrijeme tako
udešava da čoek poludi.
...................
Zeljko:
O Ilija Gromov imenjače
što bi rekli engleski bećari
po imenu Montipajtonovci:
"Zlo je vreme, uhapsite društvo."
Krivica je i tvoja i njina.
Njina jeste što te ne slušaju
a tvoja je što ih ne naćeraš.
.....................
Ilija:
Brate Željko, čestiti delijo,
hvala tebi što me u post turi.
Mudra riječ vazda srcu godi
da rašćera maglu na očima
i u dušu otvori sva vrata.
Lako je moguce, da ce ova finansijska kriza koja poput ogromnog talasa prekriva sve drzave, baciti u zapecak ne samo REKOM, nego i svu daleku istoriju. Ruski berzanski indeks RTS je pao od maja sa 2488 puntova na 549, a MMBE sa 1956 na 513. Skoro da nema firme koja nije otpustila trecinu osoblja. Kad u Crnoj Gori padne KAP, Zeljezara Niksic, kompletno gradjevinarstvo, kao i bankarski sistem, sto je, nazalost, skoro realnost, imacemo samo jednu temu.
Tada nas nece, cak ni epski forumasi iz proslog posta moci razveseliti.

Komentar: Dusko Vukovic
Ili grmi il' se zemlja trese
il' udara more o mramorje?
Niti grmi, nit' se zemlja trese,
nit' udara more o mramorje,
no se gadna zapođela kriza
u dalekoj zemlji Jamerici,
i do ruske već dotiče stepe :)

*****
Lako je nama brđanima okrenuti na deseterac, no nije u desetercu problem, nego u onome kakav se njime medijski konstrukt pravi i s kojom svrhom.

Komentar: Perfect stranger
Nadam se da ni meni, postovana gospodo, necete zamjeriti sto cu navesti tri kratke ali lijepe poezije jednog savremenog srpskog pjesnika (i pored epske matrice, u ovom slucaju se ne radi o desetercu):

"Voimja Ivana gospodara i sina mu Đurđa
Ovo olovo morem brodi i dospje u kapu moju
Da Srblji grešni iz Zete ne čate tuđa
Slova i tuđu pjesmu u jedan glas poju ..."

"Rijeko Marice,
ženo s najviše muževa,
Podavi ih obučene u pancire.
I oblake.
Zbog tebe naša djevojka
Nad vodama i danas tužno pjeva.
Od tebe znamo da je voda
najveće groblje za junake".

"I po dva cara
I po sto vojvoda
ostavljasmo bojištem.
Od Careva Laza do Mišara
Groba Kulin-kapetana
Davasmo otsječene glave gavranima
Da zbog nas lete,
Da utješe gdje je Ljuba
Ostala zauvijek sama.
Da pred kućom ocrne majku".

Usudjujem se da vas upitam, gospodo, da li znate: cija je ovo poezija?

Komentar: Vojin Grubac
Kada je u anketi casopisa "Prospekt", u kojoj je ucestvovalo 20 000 ljudi iz citavog svijeta, Noam Comski izabran za najveceg savremenog intelektualca svijeta, on je izjavio:" Pretpostavljam da su tu moju pobjedu organizovali moji prijatelji."
Time je prodemonstrirao skromnost i uputio packe svojim prijateljima.
Na drugom mjestu je bio italijanski pisac Umberto Eko, na trećem profesor Univerziteta u Oksfordu Ričard Dokins, a odmah iza njih je bivši češki predsednik Vaclav Havel.
Iz toga izvlacim zakljucak, gospodine Ilicu, da bi trebalo pogledati spisak svih koji su bili na toj listi, i pogledati da li tamo ima nekog iz Rusije ili Crne Gore?
Dakle, mozda nije logicno da svako selo izabere svoga "najveceg zivog intelektualca", koji ce konstatovati "da je to ocekivao jos prosle godine", vec neki malo siri region, poput ankete sprovedene u doticnom casopisu.

Komentar: Dusko Vukovic
Hvala vam gospodine Grubacu na pomoci. Navescu i ovo: Noam Comski je izjavio devedesetih godina, (kada su ga novinari pitali za ratne zlocine i zlocince), da, ako postoji pravda u ovom svijetu, svaki americki predsjednik od Ruzvelta do Klintona i danasnjeg Busa, trebali su odgovarati za zlocine koje su napravili protiv covjecanstva. Naravno, poslije ove izjave, Noam Comski nije otisao u izbjeglistvo.
Da li formiranjem REKOM, mi radimo to zbog amerikanaca i evropljana, ili smo svjesni gradjani, pa zelimo da rascistimo sa prosloscu i zlocinima?

No comments: