Sunday, September 6, 2009

Izjave NVO Akademska alternativa, septembar 2009.g.

Грубач: Чудно интересовања мисије ОЕБС-а

nedjelja, 13 septembar 2009 00:11 ИН4С

НВО Академска алатернатива сматра да
неубједљива реакција шефице мисије ОЕБС- а у Црној Гори Параскеве Бадеску по питању судске пресуде Андреју Николаидису - "нема неопходну логичку основу."Једино што је у овом судском процесу ишло у прилог Николаидису је факт непостојања независности судства у Црној Гори што би, свакако, требало бити у сталном фокусу интересовања мисије ОЕБС-а", наводи се у саопштењу Војина Грубача предсједника НВО Академске алтернативе.
Шефица мисије ОЕБС-а у Црној Гори Параскева Бадеску изразила је недавно забринутост због одлуке Врховног суда да потврди пресуду којом су "Монтиор" и новинар Андреј Николаидис дужни да режисеру Емиру Куструци плате 12 хиљада еура.
Из Академске алтернативе наводе да ово није први случај да Николаидис шири мржњу и вјерску нетрпељивост.
"Да дотични вулгарни иступ Николаидиса није јединствени, изоловани случај свједочи његова књига "Мимесис", гдје је између осталога рекао: "Православље у Црној Гори смрди као кужна лешина, све до неба. Паства је, као и свуда, злочинацка." По нашем мишљењу овакав говор мржње, који евидентно постоји и у инкриминисаном тексту против режисера Емира Кустурице, не потпада под категорију умјетничког дојма и естетских категорија, већ отвореног распиривања вјерске нетрпељивости.
У исто вријеме, какао су навели из ОЕБС, "личности из јавног живота требало би да демонстрирају већи степен толеранције према критици него обични грађани јер се подразумијева да су они својим јавним ангажманом прихватили да њихов рад и резултати буду подвргнути јавној оцјени и критици.
Предсједник Академске алтернативе, Војин Грубач у саопштењу достављеном порталу ИН4С закључује да се у конкретном случају ради о лошој намјери.
"Дилему јавности да ли се у таквим инцидентним ситуацијама ради о лошој намјери или прегрубој слободи изражавања дотичног писца, ријешио је сам Николаидис у интервјуу новинару Сеаду Врани за портал Урбан Буг, предочивши да би "био почаствован ако би његов рад био инспиративан за било коју фундаменталистичку групу, било исламску или протестантску". Ова изјава недвосмислено свједочи да је Кустурица "крив" пред Николаидисом због тога што не припада вјерским фундаменталистичким групама које Николаидис отворено преферира."
Из ОЕБС-а позивајући се на европске стандарде и стандарде саме организације ОЕБС очекују да одштетни захтјеви буду сразмјерни економској снази куће и стварној доказној штети.
"Европски и стандарди ОЕБС-а предвиђају да новчани одштетни захтјеви треба да буду сразмјерни, како економској снази медијске куће, тако и стварној доказивој штети", како се наводи се у изјави мисије ОЕБС.
"Ако је организација коју предводи Параскева Бадеску предназначена да се бави питањима безбједности и сарадње, жељели би знати – како изјаве нетрпељивости,скандалозни интервјуи и инкриминисане књиге Николаидиса доприносе унапређењу тих питања", запитали су се у Академској алтернативи

/////////////////////////////////////////////////

Komentari na DNMN na izjavu Nikolidisa:
"Autor teksta Andrej Nikolaidis kaže da u situaciji u kojoj se mediji u Crnoj Gori nalaze nije trebalo očekivati drugu presudu do osudjujuće:
“Da sam ja napisao da je Gebels nacistički ratni zločinac, i da me je tužila preživjela rodbina tog čovjeka, ja bih bio osuđen. Vrhovni sud bi potvrdio tu presudu, zbog toga što ne postoji pravosnažna presuda po kojoj je Gebels ratni zločinac i ja ne mogu da pružim materijalne dokaze da je on ratni zločinac. Znači ovdje je jedino bitno da li je Slobodan Milošević bio dželat u ratu u Bosni i jeli Emir Kusturica stao na njegovu stranu tokom rata u Bosni. Ja tvrdim da jeste. Znači sve ostalo kao umjetnički dojam, ako je to tako, te ljude ne možete uvrijediti zato što je njihov prestup i zlo koje su napravili toliko veliko, da je potpuno irelevantno što ćete im reći. Druga stvar, ne može Vrhovni sud da presuđuje o estetskim sudovima. Znači ja sam tu osuđen zbog toga što sam sa previše sarkazma i previše negativno govorio o njegovim umjetničkim dostignućima. Znači prostor estetskog i estetske kritike ne može biti tretirano od ni jednoga suda. To je potpuno van razuma. “

Moji komentari:

- U “Dzelatovo segrtu” Nikolaidis je napisao sljedece: “Ja sam pravoslavni hrišćanin”, kaže Emir. Ne precizira koje mu je kršteno ime – Panta, Miloje, Dobrilo… Njegova porodica je, tvrdi, izvorno pravoslavna. Što će reći da su mu se preci, kada su klanjali, Allahu molili kao pravoslavci. “Moj otac je ro en kao musliman, ali je prije svega bio Srbin”, kaže Emir. Ali Emir neće da bude musliman. Jer mu je porodica, negdje u dubini prošlosti, bila pravoslavna. Ako bi zakopao dublje, otkrio bi da je, još ranije, bio paganin. Na dnu iskopine porijekla otkrio bi, tvrdio je Darvin, majmuna.”
Ja ovo mogu tretirati kao neumjesno i uvrjedljivo kopanje po identitetu ljudi. Dakle, ako se sa Kusturicom ne slaze politicki niko mu ne daje za pravo da ga vrijedja na ovakav malogrdjanski nacin.A tek: ” Ali Emir neće da bude musliman”!? Ovo je smijesno. Vjerovatno je zelio reci- Emir mora biti …Cini mi se da je ovim tekstom, kao petparacki pisac, pokusao da bude uspjesan skandalist.Mislim da je jedino u cemu mu se moze dati za pravo to sto ga je osudio doticni sud, koji nema kredibilitet nezavisnog suda, i sto sudstvo u Crnoj Gori nije nezavisno.

- Nikoalidis kaze:” Znači sve ostalo kao umjetnički dojam, ako je to tako, te ljude ne možete uvrijediti zato što je njihov prestup i zlo koje su napravili toliko veliko, da je potpuno irelevantno što ćete im reći”.Znaci on procjenjuje da je zlo Kusturice toliko veliko da je potpuno irelevantno kako ce ga obzivati, i u te svoje bahanalije ukljuciti njegovu porodicu.Postavlja se pitanje, odakle mu pravo da subjektivno sudi o zlu? Za zlo ne postoji sud, znaci, nego njegova licna sudska presuda.Smijesno.Evo jednog umjetnickog dojma Nikolaidisa: ” Božić se u Crnoj Gori smatra najboljim datumom za masovna ubistva. Ako neko u Crnoj Gori ima potrebu da izvrši omanji genocid, to će svakako učiniti na Božić. I taj običaj ustanovio je sveštenik, onaj koji je volio da piše poeziju. Vladika Petar II Petrović je u „Gorskom vijencu” opjevao pokolj koji su Crnogorci izvršili nad muslimanima. Na Badnje veče, naravno.”
Ova glupost i nebuloza se zove umjetnicki dojam?
Svojevremeno je Nikolaidis je za sajt “Urban Bug”, između ostalog, izjavio da bi “bio počastvovan ako bi njegov rad bio inspirativan za bilo koju fundamentalističku grupu, bilo islamsku ili protestantsku”.
Kako o zlu moze da prica osoba koja bi bila Pocastvovana ako bi njegov umjetnicki dojam bio inspirativan za BILO KOJU fundamentalisticku grupu, islamsku ili protestantsku.Da li bi bio pocastvovan da je njegov “umjetnicki dojam” postao inspiracija za neku fundamentalisticku pravoslavnu ili katolicku grupu?Da li ova osoba uopste kontrolise sta pise?Evo, fundamentalisticka islamisticka grupa je Al- Kaida, protestantska je Kju – Kluks – Klan. One spadaju u BILO KOJU.Po cemu se tada on razlikuje od Milosevica?Da li je razlika u tome sto podrzavaju RAZLICITE fundamentalisticke grupe?Velika razlika … Tada je jasno zasto ovaj ekstremista misli ruzno o onom ekstremisti, jer se nalaze na suprotnim polovima ekstremizma.

-
Za vas je njegov antiratni angazman neupitan, a po meni je njegov otvoreni i fanaticni sovinizam neosporan.Mozda bi mogla da se napravi kompilacija te dvije konstatacije na sledeci nacin – Antiratni angazman jednog soviniste!
Evo kako ta osoba “talentovano” kaze u Mimesisu:
“Pravoslavlje u Crnoj Gori smrdi kao kužna lešina, sve do neba. Pastva je, kao i svuda, zločinacka…”
Meni ovo izgleda kao govor mrznje.
Mozemo li to nazvati- Sumanuti govor mrznje jednog neupitnog antiratnog djelatnika.
Vec sam citirao njegovu izjavu za portal Urban Bug: ” Bio bih počastvovan ako bi moj rad bio inspirativan za bilo koju fundamentalističku grupu, bilo islamsku ili protestantsku”.
Opet, kompilacija – Antiratni angazman jednog podrzavaoca vjerskog fundamentalizma.
Znate, po mom misljenju Nikolaidis je vatrogasac, koji, gaseci pozar na jednoj kuci potpali usput pet kuca!
Opet kompilacija- Vatrogasac piroman!
Postovani gospodine, mislim da se radi o fanaticnom piromanu, koji ponegdje ugasi pozar.
Stomatologu, koji ti popravi jedan zub a i usput izvadi pet zdravih. Da, stomatolog dobro popravlja zube, ali …Pretpostavljam da sam bio precizan.

-Ujedno, da vas podsjetim na momenat kada je Al – Kaida udarila na Menhetn.Vjerovatno se sjecate svjetski poznate vulgarne karikature gdje je karikaturista prikazao proroka Muhameda kao teroristu. Sta se potom desilo svima je poznato.Nedvosmisleno se radio o sljedecem – Antiratno i antiteroristicki orjentisani karikaturista je “talentovano” potpalio pozar vjerske mrznje.

-Mislim da je “osnovni grijeh” Emira Kusturice odluka o definisanju sopstvenog nacionalnog i religijskog identiteta. Naravno, moram reci da se to nalazi u domenu osnovnih ljudskih prava i da niko nije imao pravo da mu na toj osnovi bilo sto spocitava. Ako neko misli da ima pravo to da radi onda je potrebno da se na isti nacin osvrne na definisanje principa po kojem se nekom po tom pitanju nesto moze zamjeriti. Poslije definisanja tih principa Niolaidis bi, prije svega, trebao sebe da postavi u ulogu “opitnog kunica”
Na sajtu Urban Bug Nikolaidis je bio predstavljan kao Crnogorac grcko- cincarskog porijekla. Mozete li zamisliti da ga neko na osnovi porijekla, na nikolaidisovski nacin, propusti kroz vulgarno sovinisticko reseto. Doduse, mozda je gomila uvreda koje je uputio Kusturici i njegovoj porodici na toj osnovi, bila upravo vezana za slucaj sopstvenog identiteta.
Naime, hrvatski kriticar Mario Grgic je za Nikolaidisa rekao da je “presvjestan grčkog porijekla da bi bio dokraja Crnogorac”, tvrdeci za Memisis, iz kojeg sam prezentirao par radikalnih djelova -” Nikolaidis je napisao bijesan tekst kojim pokušava odraditi nedostatak identiteta nabrajanjem recentnih strahota. Zemlju u kojoj živi prikazao je kao mjesto na kojemu je degeneracija preduvjet napretka, a retardiranost siguran znak karaktera.”Nadam se da ste primjetili da g. Grgic nije sebi dozvolio da se na primitivan, nikolaidisovski nacin, nacin bavi identitetom Nikolaidisa.Dakle, identitetsko definisanje Kusturice je izazvalo provalu primitivnog bijesa, bez ikakavog civilizacijskog razloga, i sa nekakvom teorijom o “izdaji”.S obzirom na to da u inkriminisanom tekstu Nikolaidis spominje i Sidrana, moram reci da je Sidran u vremenu zestokih napada na Emira izazvao, takodje, bujicu protesta od strane istih vulgarnih ljudi, kada je rekao o Kusturici za “Radio Bosna” sljedece: “Kustu sam sanjao vjerovatno stotinak puta, pičim na motoru, planiramo nove scenarije, nešta raspravljamo, posvunoć. Nema, u podsvijesti, njegovog izdajstva.”Ovih dana, vidim, izaslo je u javnost vijest da ce se Kusturica i Sidran opet sresti i razgovarati. Mozda ce se desiti jedan dobar film na osnovi jednog dobrog scenarija.Tako ispada, da je mijesanje Nikolaidisa u odnose izmedju Kusturice i Sidrana, bilo, dopunski, vrlo neumjesno.Zavrsavajuci dijalog, moram reci da se slazem s vama da je bilo i od strane Kusturice gasenja vatre kerozinom.Zahvaljujem vam se na razgovoru.


..............................................................

Неопходна смјена лидера, а не приватизација странака

nedjelja, 06 septembar 2009 17:43 ИН4С

НВО Академска алтернатива оцјењује да је крајње неконструктиван позив одређених опозиционих партијских функционера упућен независним интелектуалцима у виду апела за помоћ у смјени садашњег режима.
"Да би тај позив био озбиљно прихваћен мораће доћи до озбиљних структуралних и суштинских демократских промјена у свим опозиционим странкама, наводи се у саопштењу Војина Грубача, предсједника Академске алтернативе.
Грубач наводи да би такве транформације би могле бити гарант јавности Црне Горе да "опозиционе странке нису у међувремену прерасле у комерцијална друштва – тј. фирме у власништву руководства тих странака"."Црној Гори је потребна темељна промјена система вриједности , а не промјена властодржаца која не носи са собом апсолутно никакве еволутивне демократске помаке", каже се у саопштењу.
Из Академске алтернативе позивају лидере странака које су забиљежиле пад на прошлим изборима да поднесу оставке.
"Да би опозиционе странке убиједиле јавност Црне Горе да су спремне за суштинске промјене, неопходно је да лидери странака које су на задњим изборима вољом гласача пале са рејтингом, или нестале из Парламента – поднесу оставке. Послије тога се као неопходност јавља да најспособнији људи у тим странкама напокон уђу у најужа партијска руководства, што до сада није био случај због постојања нецивилизацијског страха од високостручне унутарстраначке конкуренције".
"Када се испуне та два услова, јавности Црне Горе ће бити јасно да опозиционе странке искрено желе промјену система вриједности, те да им тада морају помоћи све заинтересоване изванстраначке личности да би дошло до озбиљне трансформације друштва, што би закономјерно произвело промјену садашњег резима власти", истакао је Војин Грубач предсједник НВО Академска алтернатива.

No comments: