http://www.e-novine.com/srbija/srbija-tema/74568-Pokolj-Pei-akovici.html
Ni danas knjaz ne predusreće Crnogorca drugim pitanjem nego:
„Jesi li se, sokole, nasjekao turskije i arnautskije glava?", niti
Crnogorci pokazuju više srca prema tuđoj nejači. I kada je ova varvarska
najezda osećala svoju nadmoćnost prema nemoćnom arbanaškom selu iz koga
su ljudi izbegli, iz nje je provrela stara krv utoliko bešnje što ih
ovde ne vezuju nikakvi obziri ni krvi, ni jezika, ni vere, ni istorije,
ili bar što Crnogorci tih obzira nisu svesni
Peć
i Đakovica su dva alem-kamena u ratnim tekovinama Crne Gore, ali su Peć
i Đakovica u isto vreme dva probna kamena nedoraslosti cetinjske vlade
da donese onom narodu ne samo više slobode već i više reda i
snošljivosti u upravi. Ovde, u Peći i Đakovici, vidimo na delu režim,
sposobnosti i navika koji su raselili Crnu Goru i koji, pošto su ostali
kod svoje kuće bez hrane i doterali dotle da se među sobom žderu, sa
povampirenom snagom besne u zauzetim oblastima.
Kao
u kulturnom pogledu najzaostaliji deo srpskoga naroda, Crnogorci se i
danas kreću u rat sa svima pogledima i navikama svih primitivnih
plemena: da je onaj koji pobedi gospodar ne samo vlasti već i sve
privatne svojine i života svih onih koje na zauzetoj teritoriji zateče.
Oni se pet dana biju i pljačkaju, a deset dana upotrebe da plen odnesu
do kuće i da se natrag vrate. Oni su se, iz onoga odreda koji je bio
poslat u pomoć protiv Bugara, u masama vraćali natrag još prvih dana
borbe, i kada su ih naši vojnici pitali: „Kuda ćete?" odgovarali su
sasvim otvoreno: „Idemo kući da nam ne propadne ovo malo pljačke!"
Može
se misliti kakvi su tek Crnogorci ovde, na domaku svojih krševa, u
mestima koje drže u svojim rukama! O njihovim čudima i pokorima
stanovnici ovih oblasti bi imali šta reći, kada bi imali kome. U Peći se
javno proklinje đeneral Živković što i njih „ne slobodi"! Narod ovih
krajeva smatra za veliki gubitak što je turska vlast zamenjena
crnogorskom, jer je turska uprava, ma po kulturnosti ne odmicala
crnogorskoj, ipak bila obraznija i snošljivija. Kao izgladneli vuci
Crnogorci su jurišali na sve što se zgrabiti može: popljačkali su kuće,
dućane, torove, ambarove, sve gde se god što imalo da zapljačka. A kada
su svoje zemljište opustošili i jadne nove podanike knjaževe ostavili
gole kao prst, počeli su prelaziti u pljačku u sela na našoj strani.
Prema ovim našim novim susedima, za koje se beogradska buržoaska štampa
zalaže da dobiju sve što traže, Srbiji je potrebno u interesu graničnog
stanovništva da ima bar toliko isto neprelaznu granicu kao i prema
Arbaniji!
Ali
niko nije osetio bez ovoga „oslobodioca" kao Arbanasi. Šta je bes ovih
primitivnih plemena, koji još uvek gledaju u odsecanju glave jedino
pravo i čisto junaštvo, u stanju da počini, pokazuju popaljena sela i
potamanjeno stanovništvo u celoj oblasti kojim su ona zavladala. U njima
je provrela stara „junačka krv", koju je najbolje ocrtao jedan njihov
zemljak, pok. Marko Miljanov.
Kada
su početkom druge polovine prošloga veka Kuči odbili da plaćaju danak
knjazu Danilu, on pošlje pod bratom Mirkom vojsku koja će ih na to
prisiliti i prisajediniti Crnoj Gori i Brdima. Na lažna obećanja Kuči se
prevare te pušte knjaževu vojsku u Medun. “Kuči”, veli Miljanov, “koji
prvi sretoše braću Kuče (izaslanike) i vojvodu Mirka sa vojskom, biše
svi ubijeni i posječeni, a zatim po sela sve puška pobi i nož posiječe.
Ne biše pošteđena ni đeca u kolijevkama, bez razlike je li muško ili
žensko, jer je svaki ita da mu ga drugi ne ugrabi i za to medalju ili
krst dobije, a njega bez poštenja ostavi. Tako i starci i bolesiici, pa
da se nijesu mogli dić' od starosti ali bolesti, biše posječeni i glave
im poneše na mjesto, đe treba da se broj ne zaboravi. Jednom riječi: ali
je bilo 'roma, ili slijepa, ili kljasta, gluva, nijema, odvojenika koji
se ne miješaju s čeljadma, no se zovu gubavci, i od tije je neka sablja
i nož posjekla toga puta... Tako pop Mijailo Vojvodić iz Crmnice zakla
je troje đece: dvoje Ivana Radojeva (starije od dvije i po godine, mlađe
od tri mjeseca), a treće Nikole Markova, obojica s Ubala, Koruna
Radonjina s Kosora nosila dijete u kolijevku, a Crnogorac, trčeći za
njom, reče joj: ,Stan', ženo! Što ti je to na pleći te nosiš?' Koruna
reče: Dijete, i to nekršteno; evo ga tebe na Boga i sv. Jovana, ti da ga
krstiš.' On joj reče: ,Krstit' ću ga, no čeka!' Koruna pričeka.
Crnogorac, kad dođe, zakla joj dijete i ponese glavu gore na Medun i
reče vojvodi Mirku: ,Evo sam posjeka' glavu.”
Tako je bilo posječeno 243 glave; svega 17 od vojnika, sposobnih za
pušku, a ostalo „od staraca i đece, od kojije mnogi nijesu imali kose:
djetinje nijesu još počele kosmatit', a staračke se ogulile, i zubi od
starosti pali, da i' je tužno bilo i žive gledat, a ne sad u gomili
glava posječenije bogalja, i ako nikad ne bjeu mrski drugima kako
Turcima.”
Ovaj
pokolj, koji je Marko Miljanov preneo sa čestitom otvorenošću, izvršen
je po knjaževom naređenju prema plemenu koje je bilo tesno vezano za
Crnu Goru i krvi, i jezikom, i verom, i istorijom. Ni danas, posle 50-60
godina, niti su drukčija naređenja niti su drukčiji ovi koji ih
izvršuju. Ni danas knjaz ne predusreće Crnogorca drugim pitanjem nego:
„Jesi li se, sokole, nasjekao turskije i arnautskije glava?", niti
Crnogorci pokazuju više srca prema tuđoj nejači. I kada je ova varvarska
najezda osećala svoju nadmoćnost prema nemoćnom arbanaškom selu iz koga
su ljudi izbegli, iz nje je provrela stara krv utoliko bešnje što ih
ovde ne vezuju nikakvi obziri ni krvi, ni jezika, ni vere, ni istorije,
ili bar što Crnogorci tih obzira nisu svesni. Tako je sada sravnjeno sa
zemljom i potamanjeno celo pleme Krasnića, koje je spadalo u oblast
operacija crnogorske vojske. Crnogorska varvarstva u Krasnićima mogu
dostojno stati pored varvarstva srpske vojske u Ljumi: isti metodi, ista
bezobzirnost, ista krvožednost.
Ako
spomenete nekome Arnautinu reč „Karadag", on se strese od bola, prstom
pokazuje da je Crnogorac go i gladan, a dlanom da seče sve, ne štedeći
ni decu. I kao što je ranije pokolj Kuča učinio „da Srbi od Srba bježe i
u Turaka utok traže“ kao što tvrdi Miljanov, tako sada arnautska
plemena crnogorskoj vlasti pretpostavljaju vlast crnoga Ciganina. Ovi
varvarski podvizi nekulturnih crnogorskih plemena i besne srpske
soldateske izvršili su za godinu dana veću propagandu za Austriju nego
njeni konzuli i frateri za čitav vek.
*Izvor: „Radničke novine", br. 239, 9. novembar 1913.
No comments:
Post a Comment