Wednesday, April 30, 2008

Srpski nacionalni savjet:Izmedju Ustava i normi vladajuceg Kju Kluks Klana

Da bi se definisala ustavna pozicija srpskog naroda u Crnoj Gori neophodno je pogledati:

***Preambulu Ustava gdje se kaze:
- da smo kao slobodni i ravnopravni građani, pripadnici naroda i nacionalnih manjina koji žive u Crnoj Gori: Crnogorci, Srbi, Bošnjaci, Albanci, Muslimani, Hrvati i drugi, privrženi demokratskoj i građanskoj Crnoj Gori.

***U dijelu clana 79. Ustava pise:
- pripadnicima manjinskih naroda i drugih manjinskih nacionalnih zajednica jemče se prava i slobode koja mogu koristiti pojedinačno i u zajednici sa drugima:1) na izražavanje, čuvanje, razvijanje i javno ispoljavanje nacionalne, etničke, kulturne i vjerske posebnosti;2) na izbor, upotrebu i javno isticanje nacionalnih simbola i obilježavanje nacionalnih praznika;3) na upotrebu svog jezika i pisma u privatnoj, javnoj i službenoj upotrebi;4) na školovanje na svom jeziku i pismu u državnim ustanovama i da nastavni programi obuhvataju i istoriju i kulturu pripadnika manjinskih naroda i drugih manjinskih nacionalnih zajednica;...

***U clanu 2. predloga Zakona o manjinskim pravima i slobodama (izvedenog iz cl. 79. Ustava), stoji definicija manjinskog naroda:
- Manjina, u smislu ovog zakona, je svaka grupa državljana Republike, brojčano manja od ostalog preovlađujućeg stanovništva, koja ima zajedničke etničke, vjerske ili jezičke karakteristike, različite od ostalog stanovništva,...

Gdje je Zakon o pravima i slobodama preovladjujucih naroda?Da rezimiramo- u konfuznom diskriminatorskom Ustavu Crne Gore stoji da u Crnoj Gori zive narodi i nacionalne manjine. Potom su pobrojani svi narodi, pri cemu nije decidno receno - ko su narodi, a ko nacionalne manjine? U Zakonu o manjinskim pravima i slobodama- manjina je definisana kao "grupa drzavljana koja je brojcano manja od preovladjujuceg stanovnistva".
Logicno se namece sledece pitanje- na koga konkretno se odnosi Zakon o manjinskim pravima i slobodama, i sta se podrazumijeva pod definicijom- da je manjina svaka grupa drzavljana Republike, brojcano manja od preovladjujuceg stanovnistva? Sta znaci termin- preovladjujuce stanovnistvo?Da li su to Crnogorci i Srbi?
Ako su Srbi i Crnogorci preovladjujuce stanovnistvo, tada se namece jedno vazno pitanje: Zbog cega nije donesen Zakon o pravima i slobodama preovladjujuceg stanovnistva?
Pitanje postavljam iz jednog razloga- cinjenica je da se u Crnoj Gori krse osnovna nacionalna prava Srba, koji su jedan od dva clana "preovladjujuceg naroda".
Na drugoj strani, Zakon o manjinama se donosi da bi se one zastitile od preovladjujucih naroda- Srba i Crnogoraca, koji bi logicno, po automatizmu, imali sva ta prava i jos titulu - preovladjuceg ili konstitutivnog naroda. Ispada, da su Srbi, kao preovladjujuci narod, izbaceni iz sistema posebne nacionalne zastite kroz Ustav, jer je logicno da imaju sva nacionalna prava. Politicka realnost je pokazala da je glavni protivnik za ostvarenje nacionalnih prava Srba drugi preovladjujuci narod, tj. njegovi ekstremni predstavici u vlasti. Upravo zato je i pokrenuta ova prica o neophodnosti zastite Srba, i nalazenja mehanizama za ostvarivanje srpskih nacionalnih prava u punom kapacitetu. Nas problem nije u manjinskim narodima, vec u drzavnom sistemu koji su osmislili ekstremni predstavnici drugog preovladjujuceg naroda, smatrajuci sebe nekim nadobudnim arijevcima. Problem je, dakle, u drzavnom Kju Kluks Klanu i njegovim antidemokratskim projekcijama..

Krsenje ustavnih prava Srba

Stavljanjem srpskog jezika u clanu 13. Ustava na nedostojno mjesto "ostalih jezika", kao i clanom 4. Ustava, koji se odnosi na drzavne simbole, grubo je naruseno pravo Srba, jer medju dva "preovladjujuca naroda" nije postavljen znak jednakosti..
Ako su preovladjujuci narodi jednaki- tada pitanje definisanja jezika i simbola mora biti opsteprihvaceno, i stvoreno konsensusom od strane dva preovladjujuca naroda.
Clanovima 4., 13., 14., kao i preambulom Ustava- grubo su narusena prava Srba i zato mi taj ustav nazivamo - diskriminatorskim i pocijepanim.
Medjutim, u realnoj praksi se desilo da su clanovi Ustava koji garantuju svim narodima i gradjanima punu ravnopravnost- grubo i nekaznjeno pogazeni od strane vladajuce garniture, naravno, opet, na stetu Srba.Pokusaj ukidanja Odsjeka za srpski jezik i knjizevnost- takodje je atak na identitet Srba, a suprotan je clanovima Ustava 79. i 80.- koji jemce pravo na identitet i zabranjuju nasilnu asimilaciju prema svakom narodu.
Postupci Ljubise Stankovica, visokog funkcionera SDP i rektora Univerziteta Crne Gore, koji je fakticki ukinuo autonomiju ove visokoskolske institucije, a koja se jemci 76. clanom Ustava- bio je priprema za napad na Odsjek za srpski jezik i knizevnost na Filozofslom fakultetu u Niksicu.
Napadi na Mitropoliju crnogorsko primorsku, ciji su vjernici i Srbi, ali i Crngorci koji govore srpskim jezikom, u direktnoj su suprotnosti sa clanovima Ustava- 10, 14 i 24.
Etnicka ciscenja Srba u drzavnoj administraciji Crne Gore, sudstvu, tuzilastvu i policiji najgrublje, pa cak i monstruozno, narusavaju 6., 7. i 8. clan aktuelnog Ustava, ali i zdravi smisao i prirodnu logiku- praveci od drzavnih organa svojevrsni sovinisticko geto..
Iz svega toga se moze izvesti zakljucak da su preambulom Ustava, kao i clanovima 4, 13 i 14, grubo narusena nacionalna, jezicka i vjerska prava Srba, koji se u Zakonu o manjinama indirektno tretiraju kao jedan od "preovladjujucih naroda".
Na drugoj strani, vladajuca drzavna struktura je na stetu Srba grubo nasrnula na clanove Ustava: 6, 7, 8, 10, 14, 24, 76, 79 i 80, koje je sama donijela, i usla u direktni konflikt sa sa clanom 55. Ustava kojim je- zabranjeno djelovanje političkih organizacija ciji je rad usmjeren na kršenje zajemčenih sloboda i prava ili izazivanje nacionalne, rasne, vjerske i druge mržnje i netrpeljivosti. Ispada da bi po Ustavu trebalo zabraniti politicki rad vladajucoj koaliciji partija DPS-SDP, jer su grubo narusili Ustav koji su sami donijeli?! I to je jos jedan apsurd danasnje politicke situacije u Crnoj Gori.

Neophodnost stvaranja Srpskog nacionalnog savjetaU zastiti nacionalnih, vjerskih , jezickih i ostalih interesa srpskog naroda kao neophodnost se namece stvaranje Srpskog nacionalnog savjeta, sto je propisano clanom 79. Ustava, i sto treba da bude sprovedeno u skladu sa Zakonom o manjinskim pravima i slobodama.
Zasto?
Zato sto ne postoje drugi mehanizmi, koji bi bili utvrdjeni konfuznim Ustavom i kontraverznim Zakonom o manjinama.
Po osnivanju Srpskog nacionalnog savjeta, treba da se otvori nova prica o pravima naroda u Crnoj Gori. Srpski nacionalni savjet treba vlastima da predoci par novih momenata.
Prvo- da se ulaskom Srba u Savjet za manjine potpuno rusi drzavni koncept diskriminacije srpskog naroda, te da se moraju ispostovati clanovi Ustava 6, 7, 8, 10, 14, 24, 76, 79 i 80, kao i pozvati na odgovornost svi koji su te odredbe Ustava krsili na stetu Srba.
Drugo- da ce predstavnici Srba u Savjetu za manjine predstavljati vise gradjana Crne Gore nego sto ih predstavljaju svi ostali clanovi Savjeta za manjine zajedno.
Trece- da ce Savjet za manjine sa Srbima predstavljati 60 odsto gradjana Crne Gore u punom nacionalnom kapacitetu, a u jezickom smislu cak 90 odsto gradjana. Samim tim ce Savjet za manjine postati Savjet zbirne vecinu naroda i gradjana Crne Gore u procentu od 60 odsto.
Protivljenje srpskih partija novim konceptimaMoramo uzeti kao politicku realnost cinjenicu da u srpskim partijama u Crnoj Gori postoji veliko protivljenje stvaranju Srpskog nacionalnog savjeta. Te partije smatraju da Srbi nisu i nece biti nacionalna manjina, previdjajuci da u Crnoj Gori nema vecinskog naroda, vec samo brojniji ili manje brojni manjinski narodi. Moja pozicija je da Srbi trebaju da iskoriste sve mehanizme da dodju do svojih nacionalnih i gradjanskih prava, ne obracajuci paznju na zamrsene terminoloske odrednice proslih vremena. Srpske politicke partije nemaju politicke mehanizme da zastite srpski narod od najezde sovinista iz vlasti, te samim tim one moraju priznati da srpski narod ima pravo da se zastiti drugim mehanizmima. Mi, naravno, ne trazimo od srpskih politickih partija i njihovih lidera da mijenjaju misljenje, neka oni i dalje tvrde da su Srbi jedan od dva "preovladjujuca naroda", istorijski konstitutivni narod- sto je tacno, ali trazimo da nam ne vezu ruke svojim pristupom negiranja naseg prava da idemo drugim putem i razvijamo novi koncept.
U Savjet za manjine imaju namjeru da udju sa procentima: Bosnjaci- 9,41% , Muslimani-4,27% , Albanci- 7,09% i Hrvati-1,05% stanovnistva- koji zajedno predstavljaju 21,82 odsto stanovnistva Crne Gore, a Srpski nacionalni savjet bi predstavljao cak 32 odsto gradjana srpske nacionalnosti koji zive u Crnoj Gori. Samim tim je prica o terminoloskom definisanju Srba izlisna, jer je moc i snaga srpskog naroda u suprotnosti sa eventualnim politickim kalkulacijama prizemnog karaktera.
Pozitivni efekti stvaranja Srpskog nacionalnog savjetaKao prvo, diskriminatorske norme 4., 13., 14., pocijepanog Ustava iz 2007. godine bi bile u velikoj mjeri eliminisane pozitivnim normama 6., 7., 8., 10., 14., 24., 76., 79. i 80. clana Ustava..
Najvazniji realni efekt stvaranja Srpskog nacionalnog savjeta bi se reflektovao pokretanjem pitanje diskriminacije Srba u drzavnim organima Crne Gore, sudstvu, tuzilastvu, policiji i ANB. Samo taj momenat bi drasticno izmijenio opstu politicku i drustvenu situaciju u Crnoj Gori.Zastita srpskog jezika, Odsjeka sa srpski jezik i knjizevnost, kao i uvodjenje srpskog jezika u skole bila bi ustavna obaveza vlasti- potpomognuta nasim tvrdim stavom. Sve ulice, kao i toponimi, bi automatski morale da se ispisu na srpskom pismu- cirilici, jer su Srbi znacajana vecina ili manjina u skoro svim gradovima Crne Gore. Istorijski falsifikati, koji se provlace u udzbenicima istorije za skole, bi bili pod udarom Srpskog nacionalnog savjeta, i morali bi biti promijenjeni. Vlast bi bila obavezna da obezbjedi i preda budzetska sredstva za razvoj starih, i formiranje novih srpskih nacionalnih institucija.
Dakle, samo sa tim dijelom, nisam sve nabrojao, izmijenila bi se opsta politicka klima u Crnoj Gori, a oni koji su u medjuvremenu protivustavno krsili prava Srba nasli bi se pod udarom sudskih organa, sa mogucnoscu da sve to ode pred Medjunarodni sud pravde u Strazburg. Ne treba zaboraviti cinjenicu- Srpski nacionalni savjet bi bio institucija drzavnog sistema, sa zadatkom da citav drzavni sistem koji je truo i diskriminatorski natjera na radikalne izmjene, i to najtvrdjim oblikom insistiranja na postovanju prava Srba, po Ustavu i svim medjunarodnim konvencijama.
Srpske politicke partije u izmijenjenim okolnostimaSa stvaranjem Srpskog nacionalnog savjeta, i prvim pozitivnim pomacima vezanim za status i identitetska prava Srba- srpske partije u Crnoj Gori bi imale mogucnosti za siroku lepezu politickog uticaja i djelovanja. Nema potreba naglasavati da bi sa ispunjenjem poslednjeg pozitivnog clana Ustava, koji se odnosi na prava naroda i gradjanina, srpske partije imale jos vecu mogucnost da izbore za Srbe status nekakvih dodatnih prava i sloboda "preovladjujuceg naroda"- u skladu sa svojim vidjenjem terminoloske odrednice koju zastupaju. Nas je slogan- prava i slobode odmah, u punom kapacitetu, a termin neka svako definise kako hoce, ucitavajuci da ogromnu trecinu stanovnistva Crne Gore cine upravo Srbi.
Mi kazemo- ima nas mnogo, i u tom obimu moraju biti ispostovana sva nasa prava, ukljucujuci budzetski novac i radna mjesta u svim organima drzave uprave. Pozitivno titulisanje ostavimo srpskim politicarima. Eventualno negativno titulisanje ostavimo vlastima da ga traze u svom pocijepanom Ustavu. Srpski nacionalni savjet formirajmo odmah, i natjerajmo zakonskim sredstvima da svi postuju prava Srba.

Monday, April 28, 2008

CRNA GORA i SIMBOLI: Bosnjacka borba za identitet

Bosnjacki politicari u Crnoj Gori se sve glasnije i odlucnije zalazu za promjenu drzavnih simbola Crne Gore. Crnogorski ultranacionalisti na vlasti su sadasnje drzavne simbole Crne Gore svojevremeno nametnuli bez ikakvih razgovora, pregovora, konsenzusa - sto je neophodno kada su takve ozbiljne stvari u pitanju. Zato je i sinusoidna epopeja tih simbola otpocela sa podrskom samo jedne trecine gradjana Crne Gore, kako je pokazala tadasnja anketa drzavnog dnevnog lista "Pobjeda". Crnogorski ultranacionalnisti smatraju da je Crna Gora drzava koja postoji iskljucivo za Crnogorce, i to one koji govore crnogorskim jezikom. Takvu Crnu Goru oni vole da nazivaju - gradjanskom drzavom.

Na protivljenje oko 33 odsto Srba u Crnoj Gori, da takav koncept predstavlja sovinizirano bespuce BJRCG- a ne gradjansku drzavu, takozvani veliki Crnogorci u vlasti su odgovarali da se svi moraju privici na nove okolnosti.

Sto se tice Bosnjaka, i njihove politicke elite, razvoj politicke misli da gradjanska drzava Crna Gora mora i u drzavnim simbolima pokazati svoju gradjansku dimenziju- polako dobija na snazi.

Uostalom, pogledajmo sta kazu bosnjacki politicari:

**Rafet Husovic, predsjednik Bosnjacke stranke( DAN, 12. 10.2006.g.):

- Na državnim simbolima Crne Gore treba da budu zastupljeni i Bošnjaci kroz određene nacionalno prepoznatljive elemente. To se odnosi na zastavu, grb i himnu Crne Gore. Bošnjačka stranka dosad nije imala parlamentarni status i nije bila u mogućnosti da ukaže na neophodnost ovakvog zakonskog rješenja, zato ćemo to sada uraditi. Cilj ove naše inicijative je da se ispoštuju evropski standardi, kao na primjer u Hrvatskoj - rekao je Husović. On je kazao da nacionalno prepoznatljivi elemenat Bošnjaka na crnogorskim državnim simbolima ne bi bili ljiljani.- Sigurno to neće biti ljiljani jer su oni uglavnom vezani za Bosnu i Hercegovinu. Biće to neki drugi prepoznatljivi simbol, a o tome će svoj stručni sud dati naši eksperti za oblast heraldike. Ako Crna Gora zaista ide putem demokratije i evropskih standarda, očekujem da će ova inicijativa Bošnjačke stranke dobiti podršku u parlamentu, ako ne svih partija, ono makar skupštinske većine - zaključio je Husović, dodajući da će Bošnjaci poštovati važeće državne simbole Crne Gore dok ne dođe do njihovih izmjena, ukoliko njihova inicijativa dobije podršku u Skupštini.

**Potpredsjednik Socijaldemokratske partije Rifat Rastoder:

- Ta inicijativa je potpuno legitimna kao što će biti i eventualni predlog za izmjenu zakona. Za tako nešto treba imati ubjedljivu većinu, a to dosad za ovakvu vrstu inicijativa u Crnoj Gori nijesmo imali. Kada inicijativa BS bude sadržajno definisana u formi predloga, i kada vidimo o čemu se tačno radi, možemo razgovarati o tome

**Poslanik Socijaldemokratske partije Džavid Šabović( DAN, 28.04.2008.g.):

- Ponovo ću tražiti da se na dnevni red Skupštine uvrsti predlog izmjena Zakona o državnim simbolima radi njegovog usklađivanja sa Ustavom. Ovoga puta to neću učiniti sam, već zajedno sa još nekoliko poslanika. Ustav je najviši pravni akt, sa kojim treba da se usklade svi zakoni. Zakon o državnim simbolima očigledno nije saglasan sa Ustavom, jer jedno piše u njemu a drugo u najvišem pravnom aktu. Ako inicijativa ne prođe ili Vlada ne predloži novi zakon o državnim simbolima, koji će biti u skladu sa najvišim pravnim aktom, obratićemo se Ustavnom sudu. Nakon toga postoje i više instance -Međunarodni sud u Strazburu- naveo je Šabović.On naglašava da cilj traženih izmjena nije da se na crnogorski grb ili zastavu stavi polumjesec zato što bi, kako je rekao, "to bilo van pameti". S obzirom na to da su, prema njegovim riječima, svima puna usta evropske priče o multietničkom i multikonfesionalnom skladu, onda to treba konkretizovati i pokazati i državnim simbolima.- Ako zaista svi hoćemo takvu Crnu Goru, treba da budemo hrabri i mudri da nađemo državne simbole koji će biti prihvatljivi za sve njene građane. Sto puta sam rekao i sada ponavljam da sadašnju zastavu Crne Gore neću nositi na svadbi svojih sinova i doživljavati kao svoju. Ovo je i moja Crna Gora, sve sam učinio da tako bude, uradiću sve da to i ostane. Red je da i država Crna Gora učini nešto i za mene, i pokaže mi da nisam u zabludi - zaključio je Šabović, ističući da se to najbolje može manifestovati upravo kroz državne simbole.

KAKO CE SE MIJENJATI CRNA GORA?

Da ce se u Crnoj Gori desiti ogromne promjene, cak u bliskoj buducnosti, uopste ne treba sumnjati. Cinjenica je da je nezavisnost Crne Gore osvojena glasovima manjinskih naroda. Prvi put u istoriji Crne Gore pravoslavni narodi, Srbi i Crnogorci , nisu bili ti koji su dominantno odlucivali o njenoj sudbini. O drzavnoj sudbini Crne Gore odlucili su gradjani islamske i katolicke vjeroispovjesti. Da li je to lose? Naravno, ne. To je fakt. A to sto je fakt, nikako ne moze biti lose- jer je taj fakt sudbinske kategorije. Bas kao sto je sudbinska kategorija cinjenica da nepravoslavnog naroda u Crnoj Gori ima izmedju 25 i 30 odsto, i da je to procenat koji je za svako politicko uvazavanje i respekt. Sve sto zazele manjinski narodi u Crnoj Gori ( zar je manjinsko 25-30 % gradjana) to ce bti ispunjeno, tim prije ako se budu pozivali na gradjanska i nacionalna prava- sto ce i biti. Ako neko ne priznaje ta prava, morace priznati procentualnu politicku realnost uticaja tih glasova- a to je skoro isto.

Podjela pravoslavnog naroda u Crnoj Gori na Srbe i Crnogorce, one koji govore srpski ili crnogorski, oni koji su vjernici Mitropolije crnogorsko primorske ili jedne nevladine organizacije, je rezultovala promjenu kompletne drustvene zajednice. Da se to nije sticajem istorijskih okolnosti desilo- manjine islamske i katolicke vjeroispovjesti u Crnoj Gori bi i dalje bile na nivou perifernih grupa koje niko ne uvazava. Desilo se obrnuto, pukli su lanci, manjinski narodi su dohvatili slobodu- i to je istorijski fakt. Tako ce ostati u bliskoj i dalekoj buducnosti - to je sigurno, jer je jaz koji je napravljen u pravoslavnom narodu trajna kategorija. Sve sto se sada desava i sto ce se desiti- produbice taj jaz do granice potpunog animoziteta. Nasrtaji na Odsjek za srpski jezik i knjizevnost, Mitropoliju crnogorsko primorsku i njenu imovinu, etnicka ciscenja u drzavnoj administraciji, udar na srpsku kulturu i dostojanstvo licnosti- pretvorice taj animozitet u antagonizam.

Ma koliko to bilo morbidno, na razrusenom jedinstvu pravoslavnog naroda nikla je neophodnost uvazavanja ostalih naroda, koji su tavorili u sjenci vjecnih "junaka, oslobodilaca, heroja, glavosjeka, cuvenih japajajaca, nacionalnih egoista prvog ranga". Pravoslavno jedinstvo je srusio: bezgranicni egoizam, otrcano samoljublje, nehriscanski i antihriscanski pokreti unutar njega, samoubjedjeni lazni nacionalni elitizam,... Sto bi Rusi rekli- " oholost unistava frajera"!

DA LI TREBA PROMIJENITI SIMBOLE?

Danasnji simboli Crne Gore su uvreda za sve njene gradjane, osim za Crnogorce koji govore crnogorskim jezikom. Sa rusenjem jedinstva pravoslavnog naroda- sruseni su svi simboli Crne Gore. Proslost je pala na koljena pred surovom istinom danasnjice. Sta znaci kruna, skiptar, zlatni orao, lav, sar i krstovi na grbu? Nista! Oni ne znace nista. Zasto su potrebni krstovi na grbu drzave koja vrijedja i proganja Pravoslavnu crkvu? Sta znaci kruna na grbu drzave kojoj su dvorjani pripadnici bezdusne oligarhije, a kralja zamijenio gospodar mraka. Orao, koji je postao zlatni, da ne bi bio bijeli. Drzava kojoj je oficijalna zastava - ratna zastava, a koja je unistila armiju i koja bi svaki rat izgubila, jer je unutrasnja podijeljenost dovedena do usijanja- da ona ne moze nikada vise da se brani od bilo koga. Drzava kojoj je himnu napisao ratni zlocinac, privrzenik NDH- najgore drzave koja je ikada stvorena na Balkanu.

Da li treba mijenjati simbole takve drzave? Naravno da ih treba mijenjati. Zbog cega na grbu ne bi mogli figurisati krst sa cetiri ocila, ljiljani, sahovnica,...? Da li bi vlastima smetala sahovnica u grbu, a ne smetaju joj stihovi Sekule Drljevica?

Sta je, i gdje je igdje ista logicno i gradjansko u simbolima Crne Gore? Da li je postoji nesto gradjansko unutar ovakve unizene Crne Gore? Da li postoji nesto gradjansko u glavnim odredbama njenog Ustava? Da li je izmisljeni i nametnuti crnogorski jezik - to gradjansko u Crnoj Gori?

Kakva drzava, takvi trebaju da budu i simboli. Na duhovnom zgaristu stare Crne Gore, koja je protjerala Vuka Stefanovog Karadzica sa Cetinja, bas kao sto je protjerala Rada Tomovog iz kapele na Lovcenu, a Marka Miljanovog iz pravila ponasanja- trebaju da niknu novi simboli.

Ti novi simboli ce biti blizi realnosti, jer od starog vise nista nema, niti ce ga biti.


Wednesday, April 23, 2008

KAKO ZGROZITI JAVNOST: Ulica ruza i sjekire

Crna Gora je prostor gdje je nehumano obracanje prema zivotinjama, ili svirepi obracuni izmedju ljudi oblik perfomansa sa dokazivanjem sile. U igri su razna oruzja, alati, kamenje, flase, ali je sjekira uvijek bila neki poseban simbol.

Dogadjaj prvi-
Mjesto dogadjaja: Podgorica, Ulica ruza i Ulica AVNOJ-a
Ucesnici: Rifat A. Jasavić (34) iz Podgorice, Vladimir G. Šunjević (41) iz Skadra
Vrijeme dogadjaja: Noć između 8. i 9. maja 2005
Oruzje: Jedna sjekira
Povrede: Vladimir Šušnjević zadobio potres mozga, nagnječenje lijeve polovine čela, te krvni podliv. Jasavić zadobio potres mozga i nagnječenja tjemena glave.
Sudjenje zavrseno: 21. aprila 2008.g.. Akteri su osudjeni na nekoliko mjeseci zatvora.
Razvoj dogadjaja: Jasavić je naoružan, sa sjekirom u ruci, došao u dvorište kuće okrivljenog Šunjevića u Ulici ruža. Kada je on izašao iz kuće, Jasavić ga je snažno udario po glavi sjekirom, nakon čega je pobjegao Ulicom AVNOJ-a. Nakon toga, Šunjević je potrčao za napadačem i dohvatio sjekiru koja je prethodno ispala Jasaviću. Šunjević je potom sjekirom snažno udario Jasavića po glavi, ali je ovaj uspio da mu oduzme oružje. Jasavić je zatim sa sjekirom pobjegao u borovu šumu na Ćemovskom polju u blizini hotela Lovćen gdje su ga pronašli službenici MUP-a.

Dogadjaj drugi-


Mjesto dogadjaja: Niksic, dvoriste vrtica "Sunce".
Ucesnici: Necovjek i krava.
Vrijeme dogadjaja: Proljece 1971.godine.
Oruzje: Sjekira, pistolj, noz.
Svjedoci i ocevidci: Kompletno naselja Humci i djeca iz vrtica.
Komentari dogadjaja: Jadna ona, Pi nesoja, Eeee mucenice, E vidji sta joj radi, Nesretna ona, Oci mu ispale, Sta to radis- sram te i stid bilo, Vece je govedo od goveda...
Povrede: Slomljeni rogovi, ispalo oko, izresetana mecima, zaklana.
Predstavnici zakona: Nisu dolazili ili ucestvovali.
Sudjenje: Nije bilo.
Razvoj dogadjaja: Necovjek je doveo kravu u orgadjeno dvorista vrtica "Sunce", svezao za drvo, s namjerom da je zakolje. Prvim udarcem tupog dijela sjekire slomio joj je rog. Drugim udarcem je slomio drugi rog. Trecim udarcem je pogodio iznad oka i oko joj je ispalo, nakon cega se ona otrgla od drveta i pocela da skace po dvoristu. Izvukao je pistolj iza p'asa i poceo da puca za njom, a kada je sustigao ispalio joj je ostatak metaka iz sarzera u stomak, nakon cega je ona pala. Dotrcali su sausecnici da mu dodaju noz, poslije cega je krava bila likvidirana. Djeca i zene su plakale u vrticu i oko vrtica. Opsta mucnina na licima muskaraca. Dogadaj se godinama prepricavao.


Kada se svirepe scene dogadjaju pred ocima djece, niko, vjerovatno, ne razmislja o posledicama na psihu tih malih ljudi. Stresovi i traume su neizostavni produzetak takvih scena. Sta ce od njih biti sjutra, kada porastu?
Prvi divljacki dogadjaj, gdje su dva antiheroja jednom sjekirom, koja je prelazila iz ruke u ruku, jedan drugom nanosili udarce po glavi, kod vecine citalaca izaziva smjeh, tim prije sto se sve zavrsilo bez teskih poledica. Drugi dogadjaj, za razliku od prvog, ne moze da ne izazove ogorcenje. U sred dvorista vrtica demonstrirati svirepost nozem, sjekirom i pistoljem- i sve to pred ocima djece- prica je o nepatvorenom divljastvu provincijskih antiheroja.

Friday, April 18, 2008

Postizborni refleks: S r b i n - Lider opozicije

Izbori za predsjednika Crne Gore su prosli. Filip Vujanovic je dobio 1.89 odsto glasova vise od potrebnih 50 odsto - ili, tacnije 6312 glasova. Nevazecih listica je bilo 4 600, a putem pisma je glasalo nevjerovatnih 13 500 gradjana. Ako se uzme da je bilo otvoreno 1141 biracko mjesto - jedan procenat glasaca je iznosio 3340 glasova. Ako je vlast kupovala licne karte na jednom birackom mjestu samo od jedne troclane porodice sa pravom glasa, da ona ne bi izasla na izbore - dobijala je jedan procenat smanjenja izlaznosti glasaca. Ako licna karta kosta 50 eura, taj jedan procenat kosta "mizernih" 167 000 eura. CEDEM je predvidjao izlaznost 74, 1, izaslo je 68, 2 odsto. Razlika je 5,9 odsto ili 19 700 glasova, ili osamnaest glasaca po jednom glasackom mjestu, sto je u novcanom ekvivalentu otprilike 985 000 eura. Ako je kupljeno oko 20 000 glasova, plus 13 500 glasaca pismom, plus nevazeci listici, sve to cini nekih desetak odsto birackog tijela. Ako je u ovoj kratkoj analizi bila neka greska u smislu pretjerivanja sa procentima manipulacije na izborima, tada se svemu ovome trebaju dodati i glasaci koji su dosli sa strane da glasaju, glasanje onih koji nisu bili prisutni u Crnoj Gori taj dan, dupla glasanja i sl. i dobice se opet tih sigurnih - desetak procenata reziranog glasanja.

CEDEM projektuje u svojim istrazivanjima zelje vlasti, ali i patolosku potrebu Darmanovica ka smanjenju glasaca srpskih i prosrpskih partija.U svom glavnom istrazivanju, prvom, koje je trebalo da napravi "udar na mozak" Medojevic je bio projektovan na 21, 2 odsto, Mandic na 14, 8 odsto, a Milic na 9,9 odsto. A konacni rezultati su bili: Mandic 19,55 odsto, Medojevic 16,64 odsto, Milic 11,92 odsto. Ako se uracunaju kupovine l.k., glasanje pismima, dovozenje ljudi sa strane da glasaju - a koji vjerovatno ne bi dosli da im nije placeno, sa svim ostalim manipulativnim zahvatima - mogucnost da u nekoj anketi CEDEM pogodi rezultat je nikakva. Korekcija rezultata koju DPS moze uraditi na terenu prevazilazi mogucnost procjene agencija za istrazivanje javnog mnjenja u razmjeru prihvatljivih (+ - ) 3 odsto. Umjesto toga CEDEM projektuje svoje zelje i zelje DPS-a. Vjerovatno je DPS - u bilo dovoljno oko pet miliona eura da lako dobije predsjednicke izbore na republickom nivou. Tim prije, ko je ranije bar jednom prodao licnu kartu, glasao umjesto nekog drugog, glasao nekoliko puta - moguce je da ce to ciniti uvijek, jer je postao dio izbornog sistema.

Izborni mehanizmi su u rukama ANB

Ocigledno je - za dobijanje izbora vladajucim strukturama ideologija nije potrebna. Umjesto ideologije - stvorilli su masineriju. Crna Gora je mali izborni prostor, tako da ona za sada nema kapacitete koji prevazilaze mogucnost masinerije za potpunom kontrolom prostora. Nema, ponavljam - bar za sad!
Opste siromastvo stanovnistva, pogotovo visokog broja penzionera, predstavlja plodno tlo za izborne trgovine. U sudaru zelja sirmasnih slojeva za promjenama i mizerne ponude za sopstveni glas - za sada pobjedjuje druga varijanta, i to u procentu dovoljnom za prelazenje cenzusa od 50 odsto. Doduse, to je samo jedan dio price. Drugi dio price su prijetnje, ucjene, strahovi licni i opsti, ... Bosnjaci iz Bukovice su organizovano dosli da glasaju za Vujanovica u selo iz kojeg su istjerani. "Tamo daleko" su im rekli da je njihov dolazak neophodan zbog "konacnog obracuna sa cetnickom ideologijom". Poslije "obracuna", vratili su se u izbjeglistvo. Tuzno.
SNP je danas otkrila da su u Dinosama glasali - Anton Stanaj koji se nalazi u beogradskom zatvoru, kao i Ljeka Ljuljdjuraj koji se godinama nalazi u SAD. To znaci da vlast ne preza od toga da osobe koje su cak poznate javnosti "izvede na glasanje", mada je svima ocigledno da one ne mogu biti tu. Koliko je fantoma glasalo po izbornim mjestima manjinskih naroda, gdje je mogucnost kontrole fakticki nikakva, to jedino zna Agencija za nacionalnu bezbjednost. Mozda grijesim?! Mozda je istina u sledecem...

Sposobnosti glasaca DPS da se zrtvuju za svoju partiju su nevidjene:

-I dok ih nakrivaju talasi visine trideset metara na sredini Atlantskog okeana, gdje se u okeanskoj nevolji nalazi njihov brod u dan glasanja za predsjednika, cak i tada oni dolaze da daju svoj glas za Filipa i DPS u nekoj osnovnoj skoli u Savniku.
- Dok se na obali Nila vodi teska borba oko jednog glasaca DPS, gdje ga aligator, na jednoj strani, vuce za nogu u rijeku, a lav, na drugoj strani, vuce za ruku u visoku travu, cak i tada on nalazi nacin da se opredjeli i napravi svoj izbor na jednom glasackom mjestu u Andrijevici.
Doduse, tu se namece jos jedan interesantni momenat. Izbornu pobjedu, koja se krece u granicam par procenata, DPS slavi kao i u slucaju referenduma - dva sata poslije izbora, mada, konacni rezultati bivaju poznati tek kroz nekoliko dana. Da li je to rezirano slavlje "udar po mozgu" clanova izbornih jedinica, gdje ce im se reci - sve je gotovo, sta ti fali da par glasackih listica proglasimo nevazecim, ili dodamo nekoliko listica, dacemo ti par stotina eura za pice? A tih "par listica" znaci dodatnih par pocenata koji se uzimaju u poslednjem trenutku. Upravo zato, jako je vazno da se utvrdi kada je zavrseno brojanje glasova po pojedinim izbornim jedinicama. Sve izborne jedinice koje su napravile zapisnik poslije trenutka proglasenja pobjede od strane DPS moraju se podvrgnuti dodatnoj kontroli.


Gdje je u svemu tome ideologija?

Na ovim izborima ideologije nije bilo osim u nastupu Andrija Mandica, i u odnosu ostalih prema Andriji Mandicu. U kampanji Mandica ideologija je bila - brisanje ideologije. Ispravno, ako ce to postati tradicionalno politicko stremljenje. Vijenci i svijece u Pljevljima na srpskim grobovima skojevaca i monarhista su bili istorijski dogadjaj za Srbe. Andrija je sve uradio onako kako to treba - dostojanstveno i casno!

Tim gestom krenuo je na put novih principa - gdje mu doslednost moze donijeti jos veci uspon popularnosti stranke. Srbi, koji jos pamte da su iz komunistickih porodica, glasace jos bodrije za SNS i SL, bez ikakvih sumnji - da li to treba uraditi. Na dnevnom redu je kreativnost vrha SNS da, poslije tog prvog gesta, napravi jos nekoliko gestova toga smisla, da bi se pokazalo da je to taj novi put - a ne prosti izborni trik. Zasto - eventualna sumnja u trik? Zato sto je srpsko izborno tijelo umorno od lazi i prevara NS, PzP, SNP-a, koji jedno pisu, drugo pricaju , trece misle i rade. Iskreno receno - nije samo umorno srpsko biracko tijelo. Od takvih opozicionih zonglera citava javnost Crne Gore putuje u zivo blato.

Nista ne treba raditi usiljeno, vec odlucno, principjelno i odmjereno. U svemu treba naci pravu mjeru.

Sto se tice odnosa ostalih prema Andriji Mandicu i SL - to su vec stare price koje uporiste imaju u animozitetu prema Srbima. Kako god da cinis - naci ce ti manu. Desetinama godina su tutnjali da su Srbi "ruzni, prljavi i zli", sa epitetima koje "ni pas s maslom ne bi pojeo", a sada se tesko mogu privici da razloge za animozitet prema Srbima traze - ne u Srbima, vec u sebi.

Naravno, natjeracemo ih da bezrazloznu srbofobiju pocnu tretirati kao svoj intelektualni i civilizacijski nedostatak. Ukoliko se ne promjene- ne ginu im psiholoski problemi. Klasican primjer takvog problema sada ima Nebojsa Medojevic. Njegov postizborni stes se pretvorio u lelek do nebesa. Nikako ne moze da podnese istinu da je poslije predsjednickih izbora jedan Srbin postao lider opozicije. Naravno, Medolino prodire u bosnjacko izborno tijelo DPS, gubeci prethodno srpsko izborno tijelo. On je politicki Sizif modernog doba, koji gura vjetropirni politicki "kamen" uz "brdo" sacinjeno od sopstvenih nacionalnih kompleksa i frustracija. Bosnjacima je obecavao ekonomski prosperitet ako za njega glasaju, a sad se cudi sto ga nisu masovnije podrzali.

Sta reci -kako je PzP branio ustavne identitetske interese svoga glasackog tijela dobijenog na proslim parlamentarnim izborima, vjerovatno bi tako branio ekonomske interese birackog tijela kojeg je zelio na ovim predsjednickim izborima.

A sto se tice odnosa Medojevica prema opoziciji i SL - najbolje govori cinjenica da je Vujanovicu odmah cestitao izbor za predsjednika, a Mandicu nije cestitao mjesto neospornog lidera opozicije. Doduse, mozda je prosto zaboravio...

Friday, April 11, 2008

COVEK PEVA POSLE RATA: Sarajevo, Zoki, Delije i Horde zla

Raja navalila da se ide na fudbalsku utakmicu Sarajevo - Crvena zvezda. Sto da idemo kad je sve dogovoreno - pitaju jedni? Dogovoreno je, ali ce biti produzeci da se napakuje rezultat - odgovaraju drugi. Hajdemo da gledamo publiku, bice interesantno, dolaze Romanijci i jalijasi sa Bistrika i Carsije, bice prepucavanja - dodaju treci. Odlazimo, kolektivno, sa bliskog stadionu Studentskog doma - Bjelave.

Pun stadion Kosevo, trava kao persijski tepih kojeg obuhvata u prsten crvena atletska zmija. Navijaci unaprijed zadovoljni - jer je oko rezultata sve dogovoreno, ali, itekako spremni na zestoka prepucavanja, nezavisno od partnerskih odnosa rukovodstva dva kluba, koji su sa sudijama dogovorili "realne" produzetke.
Sarajevske Horde zla su locirane iza svog, a romanijske Delije iza drugog gola. Napokon, pred utakmicu, spektakularno izlazi na atletsku stazu automobil na cijem je nosacu instalirana ogromna fotografija (metar na dva metra)- marsala Tita. Kako automobil ide atletskom stazom, tako se poput plime dize postovani sarajevski publikum i Horde zla da aplauzima pozdrave fotografiju "neumrlog" predsjednika.Talas progresivno ide sa aplauzima i ovacijama do Delija, koje docekuju i ispracaju fotografiju salvama zvizduka, psovki i ogorcenog negodovanja. Iznervirane nepostovanjem covjeka, simbola bratstva i jedinstva, Horde zla zagrmjese: " Cetnici , cetnici, ...", na sta im stize odgovor: "Pitari, pitari,... ". Na kulinarsku provokaciju je odmah odreagovano sa: "Ovo je Bosna, ...", i odgovoreno im, bez ustrucavanja: "Ovo je Srbija,...". 'Ebem majku , 'ebem oca ko je sa Sokoca", bila je reakcija sarajevskog publikuma Romanijcima na nepostovanje drzave Bosne. To je, ipak, shvaceno od navijackih predstavnika Pala, Sokoca i Kalinovika kao nepostovanje Srbije, pa su gorstacki odgovorili etiketom:" Ustase, ustase, ...", i napominjanjem o pobjedniku reziranog meca:" Beogradska zvona zvone da pozdrave sampione, crveno- beli, crveno- beli". Razumljivo, Hordama zla se nije svidjela takva kombinacija boja i odlucno su reagovali sa proteziranjem svojih ukusa: " 'E b e s boju dresa koja nije boje fesa, bordo boja - boja s m r t i."

Delije i Horde zla su se nevirale zbog "grubih startova" protivnickih igraca, od kojih su se njihovi ljubimci previjali po terenu do granice neukusa. Fudbalski sudija je priljezno biljezio "izgubljeno vrijeme", starajuci se da usluge ljekara "tesko povrijedjenim" fudbalerima budu temeljne, ma koliko to trajalo. Ljekari su bili izvanredno strucni. Od invalida u sportskoj opremi, kojima su bile slomljene obje noge na cetiri mjesta, sudeci po previjanju po terenu, cinili su cuda. Potpuno "onesposobljeni fudbaleri" su poslije sjajnih intevencije ljekara bili mladji i brzi nego do momenta faula. Voskresali su, spektakularno pokazujuci freneticnim navijacima da ce se cak vracati iz klinicke smrti u interesu magije fudbala, Delija i Hordi zla.

AG -klub

Sjedimo u AG klubu, ispijajuci pivo i vrseci temeljnu analizu varijanti bliske buducnosti- koja je skoro izvjesna. Sta ce biti u ovom, ili u onom slucaju. Da li ce se nacionalni lideri dogovoriti ili ne? Vojine, 'bem ti sunce - bice rat, zakljucuje Zoki M. - Krajisnik, pjesnik, bokser i DIF - ovac. Ne moze se izbjeci, izgleda, zakljucuje raja. Narode, bice nam kao u onoj pesmi "Covek peva posle rata", rece Zoki, i poce da recituje po svom starom, dobrom obicaju, potresne stihove Dusana Vasiljeva- kojeg je obozavao:

Ja sam gazio u krvi do kolena,

I nemam više snova.

Sestra mi se prodala

I majci su mi posekli sede kose.

I ja u ovom mutnom moru bluda i kala

Ne tražim plena:

Oh, ja sam željan zraka!

I mleka!

I bele jutarnje rose!

Ja sam se smejao u krvi do kolena,

i nisam pitao: zašto?

Brata sam zvao dušmanom kletim,

I kliktao sam kad se u mraku napred hrli,

I onda leti k vragu i Bog, i čovek, i rov!

A danas mirno gledam kako mi željenu ženu

gubavi bakalin grli,

i kako mi s glave raznosi krov; -

i nemam volje – il nemam snage – da mu se svetim.

Ja sam do juče pokorno sagibo glavu

I besno sam ljubio sram.

I do juče nisam znao sudbinu svoju pravu –

Ali je danas znam!

Oh, ta ja sam Čovek! Čovek!

Nije mi žao što sam gazio u krvi do kolena

i preživeo crvene godine klanja,

radi ovog svetog saznanja

što mi je donelo propast.

I ja ne tražim plena:

Oh, dajte meni još samo šaku zraka

I malo bele, jutarnje rose –

Ostalo vam na čast!

Prolazi vrijeme...

Prodjose utakmice, AG- klub, Bjelave, ulica Vasa Miskina, Sarajevo, krenu rat i ode Zoki u srpske vojnike. Na pola godine prije zavrsetka rata u Bosni nazvao me telefonom...

Vojine, dje si Vojine?

Ko je to?

Ja sam, Zoki! Zoki M.!

Dje si Zoki?

Nidje! Dezertirao sam! Hej, Vojine, d e z e r t i r a o sam!

Ne moze biti. Sve mi mogu reci, ali da je Zoki dezertirao ne moze biti.

Moze biti Vojine, dezertirao sam, ja sam d e z e r t e r . Ja, Zoki, sam d e z e r t e r- mozes li zamisliti to!? Sve je prodato, sve ce da padne.

To ne mogu zamisliti, ne moze biti! Sta ce da padne, sta je prodato?

Sve! Dogovoreno je da Republika Srpska padne. Milosevic je dogovorio. Vojine, bio sam sa 196 Srba na jednoj vaznoj strateskoj koti citav rat. Trazili su da se nasa jedinica povuce. Nismo htjeli, jer da smo se povukli sve pada. Nasli smo se u okruzenju. Mjesecima smo bili u okruzenju i trazili pomoc od komande, ali nam nisu izlazili na vezu. Svaki dan je neko ginuo. Ja sam tim ljudima bio i otac i majka. Golim rukama sam im vracao utrobu i krpio ih bez anestezije. Umirali su mi na rukama. Recitovao sam im svoje pjesme, hrabrio ih,... Kad nas je ostalo malo, odlucili smo se za proboj. Nas je prezivjelo sestoro. Svi smo dezertirali. A vidjeces, sve ce da padne. To je dogovoreno. Vojine, sjecas li se Dusana Vasiljeva: " Ja sam gazio u krvi do kolena, i nemam vise snova...". Sve je g o t o v o, Vojine. Izdaja, izdaja je svuda...

Poslije nekoliko mjeseci rat je bio gotov.

***Dusan Vasiljev ( 1900- 1923) - srpski pjesnik, nasilno mobilisan u Prvom svjetskom ratu u austro- ugarsku vojsku. Isto kao i Milos Crnjanski, koji se borio na galicijskom ratistu protiv Rusa. Pjesmu" Covek peva posle rata" napisao je kao dvadesetogodisnjak. Umro je ne objavivsi zbirku pjesama.